070-598 69 86 info@rothlindberg.se

Sökmotoroptimering

Allt om SEO - On & Off Page SEO, algoritmer, rankningsignaler osv.

Få hjälp med sökmotoroptimering av en riktigt erfaren SEO EXPERT

ALLA SEO TJÄNSTERDigital marknadsföring

 Sökmotoroptimering – Den kompletta SEO-guiden för 2022

Sökmotoroptimering är betydligt mer komplext och rikare än vad de flesta förstår. Här nedan sammanfattat jag allt du behöver veta om optimering av hemsidor för sökmotorer på ett och samma bräde. Du får veta syftet, grunderna, vad som ingår i begreppet och hur man jobbar med det. Det här är verkligen den kompletta guiden för SEO!

Allt du kan läsa här om är aktuell och uppdaterad information och anpassat efter hur sökmotoroptimering har utvecklats under de senaste åren, och särskilt hur man ser på SEO nu idag, år 2022. Du får både en djupdykning i hur sökmotorer som Google fungerar, samt aktuell information som visar hur riktiga experter av toppklass faktiskt arbetar med optimering.

Du även tips på användbara SEO-verktyg, tips om fler resurser och mera läsning. Och så hittar du så klart info om Googles senaste uppdateringar och du får veta om vad som faktiskt gäller för SEO 2022. 

Innehåll:
Vad är sökmotoroptimering
Algoritmer och rankingsignaler
Intention vid sökning
Googles rankingfaktorer 
Hur man arbetar med SEO
Vad är nytt för Google 2022
Tips på SEO verktyg
Mera resurser
Vanliga frågor & svar
sammanfattning

Sökmotoroptimering

Jag hjälper dig att ranka bra i Google

Google Ads / Adwords

Jag hjälper dig att tjäna bra på Google annonsering

SMO

Social Media Optimisation - annonsering, kampanjer osv.

Några vitsord från stora internationella SEO-kunder:
“Your proactivity and the quality of the work is very important to us.”  
VasilijeSenior SEO Expert & Project manager, Webselense
“You do a great job.” – Roberto,  SEO Expert, VPNmentor
“Du gör ett toppenjobb!” – Linda, SEO manager, STYLIGHT

Allmänt om SEO:

Vad är sökmotoroptimering? 

Sökmotoroptimering, även kallat SEO, är ett särskilt sätt för att både skapa och förbättra hemsidor. Det handlar om att på olika sätt anpassa och optimera en hemsida för både besökare och sökmotorer. Besökaren skall kunna känna att det är lätt att hitta information och sökmotorerna skall enkelt kunna söka igenom hemsidan, finna den logisk och välstrukturerad.  

I regel säger man att man optimerar hemsidan mer för besökaren än för sökmotorerna. Besökaren måste finna innehållet naturligt, okonstlat. Om det känns artificiellt, skrivet för att locka sökmotorerna med en massa sökord insprängda överallt, eller genom “keyword spamming” som det kallas, så ignorerar Google snarare innehållet som oväsentligt och ointressant. Det är viktigt att besökaren finner värde och nytta med din hemsida och det är besökarnas egna beteenden på din hemsida som berättar om detta för Google. 

Förutom att arbeta med själva hemsidan tekniskt och on page, arbetar man även med hemsidan off page, vilket innebär hemsidans omgivning, eller dess närvaro på internet. Hur relevanta hemsidor med naturliga besökare från sökmotorerna länkar till din sida, är en stark faktor som påverkar din placering i Googles sökresultat, eller SERP (Search Engine Result Page).   

Mer om det där med on- och off-page, teknisk och SEO och vad de här sakerna egentligen innebär kan du läsa mera om nedan. Men innan vi går vidare kan vi även säga att den ideala sökmotoroptimeringen enligt Google själva 

Är SEO och sökmotoroptimering samma sak?  

SEO och sökmotoroptimering är samma sak. SEO är förkortning av engelskans “Search Engine Optimization”. Alltså bokstavligt “sökmotoroptimering”. Däremot används andra namn på svenskan för SEO som “sökoptimering” vilket kanske inte är exakt samma sak. Optimera sök? Eller för sökning? Det finns en del namn och förenklingar som inte säger så mycket om vad det egentligen handlar om. SEO handlar ju om att optimera en hemsida för sökmotorerna. Eller här hemma i Sverige, är SEO snarare synonymt med att optimera för Google. 

Vilka är de största sökmotorerna?  

Google är den absolut största sökmotorn och dominerande världsmarknaden. Efter Google kommer Bing på andra plats och därefter, på tredje plats finns Kinas största sökmotor Baidu. Ändå, globalt sett, tar ändå tvåan och trean på listan hand om en liten andel av alla sökningar på webben. Sökningarna på Bing är nämligen mindre än 3 procent av alla sökningar på världens sökmotorer. I USA är marknaden något större, där har den drygt fem procent. Förutom Baidu finns även flera andra stora aktörer i Kina  

Hur fungerar en sökmotor?:

Hur fungerar en sökmotorer? 

En sökmotor fungerar genom att söka genom hundratals miljarder sidor med robotar, även kallade “sökrobotar”, eller spindlar, på internet som följer länkar på och mellan hemsidor. Dessa sidor indexeras och rankas genom utvärdering av en rad olika faktorer. När någon sedan skriver en fråga söker sökmotorn genom sitt index för att kunna visa upp de sidor som bäst motsvarar sökfrågan. 

Google talar själv om tre huvuduppgifter, crawling, indexering och serving eller ranking. Webben måste sökas igenom av spindlarna, indexeras, samt ska de rankas för att kunna visas på ett bra sätt på sidorna i sökmotorns sökresultat. Frågan därefter är hur en sökmotor värderar och rankar olika sidor.

Sökmotorernas algoritmer och rankingsignaler 

Bäst förklarat, om vi tar exemplet med Google, är denna sökmotors algoritmer en uppsättning regler som just den här sökmotorn tillämpar på sin databas för att kunna avgöra hur olika resultat ska presenteras för användaren. Vad som bestäms genom algoritmerna är sånt som i vilken ordning ett resultat av en sökning skall presenteras och vilka typer av resultat som skall visas i resultatlistan som till exempel nyheter, bilder, video, shoppingresultat och så vidare. 

Googles algoritm uppdateras regelbundet och består av många delar och tittar på många faktorer. Man kan sammanfatta dessa regler som: 

  • Sökningens innebörd
  • Webbsidornas relevans
  • Innehållets kvalitet
  • Hemsidans användbarhet
  • Sammanhang och inställningar

 

Sökningens innebörd 

För att kunna returnera relevanta resultat vill sökmotor först och främst förstå syftet med sökningens fråga. Det här handlar i mång och mycket om att förstå språkets nyanser, oavsett om det är något så enkelt som ett stavfel eller en komplex förståelse av ett ords sammanhang. Under åren har Google ökat sin förståelse av naturligt språk, inklusive att förstå synonymer, vilken informationskategori du letar efter eller om du letar efter nytt eller historiskt innehåll. 

Tyvärr fungerar Google förståeligt nog inte lika bra på alla språk. Det här kan man själv se om man försöker översätta olika språk fram och tillbaka i Google Translate. Olika språk hanteras olika bra. Och de som följer engelskans Detta innebär alltså att Google inte är lika säker på nyanserna i olika språk, något som man förstår enligt egen erfarenhet om man arbetat med sökmotoroptimering på olika språk.

 

Sidornas relevans

Väldigt förenklat beskrivet är den mest grundläggande signalen om att information är relevant när en webbsida innehåller samma sökord som din sökfråga. Om dessa sökord visas på sidan, eller om de förekommer i rubrikerna eller i brödtexten, är informationen mer sannolikt relevant. Men relevant för vad? Din hemsida måste vara relevant för sig själv för att vara relevant för sökmotorerna. Detta innebär bland annat att hela hemsidan, deras innehåll bör hålla ett starkt fokus och vara organiserad i en hierarki som spegla innehållets relevans. 

 

Innehållets kvalitet

Googles sökalgoritm försöker alltid gynna den mest tillförlitliga informationen som finns tillgänglig. För att fastställa detta identifierar de signaler som kan hjälpa till att avgöra vilka sidor som visar expertis, auktoritet och pålitlighet om ett givet ämne. På engelska Expertise – Authority  – Trust eller E-A-T. Språklig kvalitet, att språket är avancerat och varierat är sånt som många anser tillhör det här med innehållets kvalitet. Men det är inte riktigt hela sanningen och det är inte bara sådant som Google tar hänsyn till.  

Om en webbplats som innehåller sådant som är relevant för din sida, eller handlar om samma ämne, länkar till din sida, ser Google detta som ett gott tecken på att informationen på din sida är pålitlig. Samtidigt letar spam-algoritmer efter information som är av låg kvalitet och säkerställer att detta innehåll inte stiger i sökresultaten. 

 

Hemsidans användbarhet 

En sidas prestanda och tillgänglighet är en annan faktor i Googles algoritm. Ett högt användbarhetspoäng betyder att din webbplats visas korrekt i olika webbläsare och enheter. Sidan ska svara snabbt, den ska ladda snabbt utan att bromsas upp elle hacka. Samma sak gäller laddning på mobilen. 

Dessutom måste den ha optimal laddningshastighet även för långsamma internetanslutningar. Oavsett var man bor eller vilken typ av uppkoppling man har ska hemsidan fungera smidigt och användaren ska inte behöva uppleva problem eller störningar. 

 

Sammanhang och inställningar

Sammanhang betyder sammanhang runt omkring sökaren själv. Detta inkluderar sökarens plats, dess tidigare sökhistorik och sökinställningar. Google försöka leverera innehåll som är relevant för sökarens geografiska område och plats. Man kan även få specifika resultat baserat på saker som det föredragna språket.

Hur bestämmer en sökmotor vad som ska synas i sökresultaten?:

Googles rankingfaktorer

 Hur rankar då en sökmotor som Google olika sidor i sina sökresultat? Jo, sökmotorerna utgår från en rad olika faktorer, eller så kallade rankingfaktorer. Generellt sett brukar det talas om att Google har 200 olika rankingfaktorer. Det har Google-anställda och talesmän själva sagt. Men jag har faktiskt hört andra från Google som talat om helt andra siffror, som 600. Jo, det är faktiskt sant. Men det är inte heller så enkelt som att Google har exakt si och så många faktorer som de utgår från.   

Oavsett vilken siffra olika personer nämner så handlar det ändå om olika kategorier av faktorer som i sin tur kan innehålla fler eller färre olika kriterier. De olika rankingfaktorerna är dessutom rankade på olika sätt och värderas olika mycket. Alltså påverkar de olika faktorerna rankingen i Google-resultaten olika mycket.  

Tyvärr vet ingen förutom Google själv exakt hur många olika signaler det handlar om och hur de påverkar placeringarna. Och inte blir det bättre av att Google hela tiden ändrar, trixar och testar nya saker. Men ändå vet vi en stor del om hur Google i själva verket arbetar och vad de värderar. Det vet vi SEO -specialisterenligt vår egna erfarenheter.

 

Här är några av de viktigaste rankingfaktorerna:

  • Inlänkar
  • Relevant innehåll
  • HTML-taggar
  • Core Web Vitals 
  • Användarbeteende
  • Mobilanpassning
  • ålder 

 

Inlänkar eller inkommande länkar

Generellt sett kan man säga att ju fler auktoritativa webbplatser av hög kvalitet som länkar tillbaka till en viss webbsida, desto högre rankas sidan själv. Frågan är då vad som är en auktoritativ hemsida. Det finns en hel del faktorer som spelar in gällande hur mycket länkkraft man kan få från en sida och hur mycket den egentligen ger. Under de senaste åren har det blivit allt mer uppenbart att auktoritet och kvalitet inte räcker. Den bör även ha gott om naturlig, relevant trafik från andra sidor. Inlänkar är i vilket fall en av de starkaste faktorerna som man jobbar mest aktivt med som SEO specialist. 

 

Relevant innehåll 

Din webbsida bör innehålla innehåll som är relevant och användbart för din målmarknad. Det bör vara tematiskt relaterat till en viss sökning för att det ska rankas bra. I motsats till ”keyword stuffing” betyder det att man skriver innehåll på naturligt språk som ger mervärde för en sökare som letar efter just det innehållet.

 

HTML-taggar

HTML-taggar är ”taggar”, eller tags, i HTML-koden på en webbsida. Taggar som meta-titel och beskrivningstaggar är bra ställen att se vad din sida handlar om från en hög nivå, medan header-taggar hjälper till att visa sidans huvudteman. Alt-taggar hjälper till att beskriva bilder, vilket kan påverka synligheten i Googles bildsökresultat. (Meta-beskrivning är faktiskt inte en rankingfaktor vilket många tror, men det återkommer vi till längre ner.)

 

Core Web Vitals 

Core Web Vitals är ett sammanfattande namn på sådant som mäter vilken inverkan en sida har på en användare när de först kommer till den: hur snabbt den laddas, hur stabil den är, hur mycket av den som är rörlig och hur den förändras. Sammantaget försöker Google i sina resultat presentera webbplatser inte enbart sådant som så väl som möjligt stämmer överens med sökningen, utan även hur bra själva användarupplevelse för sina sökningar, och dessa områden har en inverkan på det.

 

Användarbeteende

Även om Google aldrig har bekräftat huruvida användarnas beteende på en webbplats påverkar webbplatsens ranking, har många i SEO-branschen länge trott att det gör det. Men under senare år har Google mer eller mindre bekräftat att besökarens beteende faktiskt påverkar rankingen i och med de uppdateringar som Google har gjort, eftersom de faktiskt tar hänsyn till besökarens beteende och promoverar sajter som underlättar för besökaren.

Oavsett vilket, är det en vettig slutsats att hastigheten med vilken användare klickar sig fram till din webbplats från sökresultat, hur snabbt de klickar iväg, och hur lång tid de spenderar på din webbplats och de olika sidorna, påverkar hur en sökmotor skulle vilja ranka din webbplats på sina resultatsidor.

 

Mobiloptimering

Från och med september 2021 meddelade Google att alla webbplatser skulle bedömas lika på sin mobilversion – inte bara desktopversionen. För sajtägare betyder det här att om du vill att din sajt ska rankas högt måste den vara designad för mobilanvändare. 

Men inte nog med det, nu har det faktiskt blivit så att om majoriteten av dina besökare använder mobilen för att hitta din sida, är det mycket troligt att Google kommer att utgå från besökarens upplevelse av just mobilversionen, för att värdera upplevelsen av hela sajten, oavsett vad resten av besökarna använder. Din mobila anpassning är alltså vital för rankingen för hela sidan. 

En bra metod för att designa moderna, funktionella hemsidor ut ett SEO-perspektiv år 2022, är därför att först och främst utgå från mobilen, hur hemsidan ser ut just i mobilen och anpassa den därefter. Och sen, efter det att mobilsajten är skapad och man vet att den laddar supersnabbt i just mobilen, gör man en version som passar i desktop, eller stationär dator, samt i laptop. 

Det här är helt omvänt sett från hur man traditionellt sett brukar designa hemsidor. Men det är ett sätt som fungerar. Man slipper krånglet med tekniska anpassningar för att sajten ska ladda snabbt i mobilen efter att man gjort hemsidan färdig. Den kommer att göra det ändå, om man istället gör på det här sättet.  

Tre eller fyra typer av intentioner vid sökningar?

Inom SEO talar man om sökarens intention, eller sökintention, som du helt säkert förstår är en översättning av engelskans search intent. Det handlar alltså om att de som använder en sökmotor för att göra sökningar gör dom av olika skäl. En del vill lära sig något, en annan vill bara hämta intention och ytterligare en tredje vill köpa något. Olika personer använder sig alltså av sökmotorer på olika sätt och hur sökfrågan är formulerad styr vad du kommer att hitta.  

Om du söker “Paris” är det stor chans att du vill veta mer om staden, så då kommer du att få upp resultat med information. Men om du söker “Paris resa” tycker Google att de med största sannolikhet söker information om resor, och förmodligen i syfte att köpa en resa. Google försöker alltså hela tiden ge dig bäst resultat enligt din sökintention.  

    De flesta SEO-experterna brukade tala om tre grundläggande “intentioner” vid sökning, för information, för navigering eller för transaktion. På senare år är det många som menar att det finns fyra grundläggande intentioner. Den fjärde är enligt dessa personer något som de kallar kommersiell undersökning 

    Själv håller jag mig i till de tre första och personligen är jag inte helt övertygad om indelning med den fjärde intentionen. Varför? Jag är helt säker på att de som gillar att dela in sökintention i fyra olika poster finner denna indelning användbar och praktisk.  

    Men de tre första är Googles egna och ursprungliga indelning. Det vet vi med all säkerhet. En av anledningarna till att vi faktiskt vet detta är att det har vid ett par tillfällen slipprat ut tester som Google gjort med försökspersoner (ja, jag har tagit del av detta material.). Redan för mer än tio år sedan dök det upp tester på internet som Google gjorde genom att fråga olika personer om svaren de fick motsvarade deras sökintention. De fick även svara på vilken av tre olika intentioner de själva tyckte att de menade. 

    Jag ska inte gå in mera på varför, men generellt sett tycker att den fjärde intentionen är en onödig distinktion, om den inte får ingå som en underkategori till informationssökningar. Fast visst är den användbar för exempelvis e-handlare som kan rikta in innehåll som exempelvis bloggposter på just de som söker i detta specifika syfte. Men egentligen skulle man kunna dela upp orsaken till olika sökningar ännu mera detaljerat. Det är bra om indelningen är så tydlig som möjlig. Men för att sammanfatta dessa sökintentioner kort:

     

    • Information: Att söka för information är att leta efter sådant som fakta om städer, politiker och historia. Kanske du undrar om vädret? eller letar du efter recept?
    • Navigation: Att söka för navigation innebär att du vill komma till en speciell hemsida, eller at du letar efter någon typ av ställe som har det du är ute efter. Om du skriver “linkedIn” i sökrutan är det stor sannolikhet att du gjort så på fgrund av att du faktiskt vill komma in på hemsidan.
    • Transaktion eller köpintention. Okej, det här betyder att du helt enkelt att du vill köpa något. Om du söker på “billiga bäddsoffor” eller “köp jeans byxor online” är det stor chans att du vill köpa något av de du faktiskt söker på
    • Kommersiell undersökning är när du söker på “androidmobiler bäst i test” eller “robotdammsugare 2022 (eller vilket år det nu är när du söker den). Detta innebär alltså inte at du absolut vill köpa något just nu, men du undersöker olika modeller, vilka butiker som har bäst erbjudanden och så vidare i händelse av att du skulle vilja köpa något nu eller senare.

    Hur en SEO specialist jobbar:

    Hur arbetar man med sökmotoroptimering? 

    SEO består alltså av olika sätt att arbeta med en hemsida, förbättra och optimera den. När man jobbar försöker man förbättra sånt som tillhör Googles rankingsignaler ovan.  I regel börjar man att gå igenom hemsidans olika delar, analysera den. Därefter planerar man arbetet alltefter det man hittar och gör förbättringar på ett sätt som hjälper både sökmotorerna (okej då, i Sverige är en sökmotor i princip synonymt med Google) att förstå sidan och innehållet bättre, samt underlättar för besökaren att förstå sidans fokus och underlättar navigationen med sidan.

    En bra SEO-konsult, eller företag använder och följer Googles egna riktlinjer för sökmotoroptimering för att försäkra kunden om ett så bra och varaktigt resultat som möjligt. Detta innebär att man avstår från ”svarta” tekniker, eller s.k. Black Hat SEO. Man försöker inte lura sökmotorn eller besökaren och man spammar inte webben med skräp. 

    Exempel på resultat av en SEO-expert

    Här är ett exempel på en mindre kund under de första 3 månaderna jag jobbade med sajten. Det kan se annorlunda ut, man kan se resultaten ännu snabbare. Men för just den här kunden använde jag första månaden mycket åt analys och planering. Nästa månad gjorde jag olika tester, outreach och började optimera sajten på allvar. När man gör allting rätt och noggrant brukar man kunna se ganska bra resultat efter två-tre månader, vilket är uppenbart här. (Traffic = trafiken beräknas på antal organiska besök per månad)

     

    Men det är klart, är det högre konkurrens  så kan skilnaden vara mindre tydliga. Allt man gör inom SEO är relativt. Ofta jobbar man dessutom med betydligt fler sökord. Men bilden ger ändå en ganska bra indikation om hur det kan se ut.

    Sökmotoroptimering är inte magi. Det en SEO-expert gör kan liknas vid att hyra ut en butik eller ett skyltfönster i A-läge. Det liknar en plats på stan där alla går förbi och letar efter de nyaste och bästa prylarna. Fast det är på nätet förstås. Att betala för SEO-tjänster månadsvis är som att betala för en månadshyra för att få en skyltplats där så många som möjligt ska hitta och uppmärksamma din butik, eller som nu hemsida, och få möjlighet att besöka den. Idag söker alla på nätet istället för att titta i annonser i tidningen, kolla i gula sidorna eller leta runt i staden. Skillnaden är dock, i vilket fall som jag jobbar, att resultaten av mitt arbete blir långvariga. 

    Det är rätt vanligt att folk inte riktigt ”tror” på SEO eller säger att det inte är en exakt vetenskap. Faktum är att SEO är ganska förutsägbar. Det handlar mer om hur mycket du vill satsa och hur snabbt du vill komma upp i toppen. Om man gör rätt är sökmotoroptimering både säker och pålitlig. 

     

    SEO-arbetets beståndsdelar

    Man kan dela upp de olika delmomenten på olika sätt, men i regel brukar man kalla de huvudsakliga delarna: on- och off-page SEO, teknisk SEO samt innehållsoptimering. Så hur gör man egentligen med SEO, hur optimerar man en hemsida rent praktiskt? 

    Jag förstår att alla dom här termerna inte säger dig så mycket, så låt oss börja om igen från början och gå igenom vad de praktiska delarna av arbetet med sökmotoroptimering egentligen består av och vad vi SEO-specialister egentligen gör:

    Sökmotoroptimering består av bl.a.:

    • SEO-analys / SEO audit
    • Keyword Research
    • Konkurrentanalys
    • On page SEO
    • Teknisk SEO
    • Innehållsoptimering 
    • Off Page SEO / länkbygge
    • Målgruppsanalys & Persona targeting

     

    SEO-analys / Audit  

    För en befintlig sida, som om jag skulle få en ny kund som redan har en sida, så skulle jag först göra en SEO analys eller audit som man kallar det i SEO-världen. En audit kan se ut på olika sätt, antingen kan det vara en kortare allmän eller längre analys som tar hänsyn till allt SEO-relaterat för hemsidan. Om man ska ta med alla detaljer för alla olika aspekter är det inte konstigt om den blir mellan 50-100 sidor lång.   

    Men sånt ger man i regel inte till nya kunder. Snarare sammanfattar man det viktigaste. Det kan även vara analyser som täcker ett specifikt fält, on page eller tekniskt. De vanligaste analyserna inom SEO som man ger till kunder är i regel dessa: 

    • On page analys – SEO analysen berör allt man ser på hemsidan, alltså onpage
    • Teknisk analys – SEO analysen berör allt tekniskt – sånt som man inte ser men påverkar hastigheten, laddningstid, server(calls), sidans utseende och så vidare. 
    • Innehållsanalys – Analys av texterna på hemsidan, kvalitet, SEO-vänlighet och intern länkning. 
    • Länkanalys – Analys av din inkommande länkprofil, med alla hänvisande domäner och inkommande länkar. 

    Sökordsanalys – Keyword Research

     Sökordsanalys, eller Keyword Research är en av de viktigaste delarna, eller grundstolparna i SEO och en del av förarbetet med både On page och Off page. Det finns många olika sätt att gå tillväga. Först och främst handlar det om man tar sig an en helt ny hemsida som inte ens är publicerad, eller om man arbetar med en befintlig sida. Då kan arbetet se olika ut. Här handlar det om att analysera vad potentiella besökare faktiskt söker på webben och om att samla ihop den enformationen för att skapa optimerat innehåll 

    Konkurrentanalys

    Det finns flera sätt att analysera konkurrenternas innehåll, genom deras sökord, innehåll och deras inkommande länkar. Inom den här branschen vill man alltid förstå hur de bästa inom en speciell nisch eller område faktiskt gör för att själv kunna göra något ännu bättre. 

    On page SEO

    On page SEO är det som de flesta associerar till Sökmotoroptimring i stort. Många som gör hemsidor säge att de optimerar hemsidan. De säljer en sökmotoroptimerad hemsida och sen ska du liksom inte behöva göra mera själv. Men är det egentligen så? Den här delen är som du säkert redan nu förstår enbart en del av hela SEO-arbetet.  

     Här handlar det om allt från hur din hemsida är strukturerad och hur välorganiserad den är till hur du skriver titlar, meta-titlar och hur olika huvudrubriker. Din hemsida behöver vara organiserad på ett optimalt sätt för ditt eget innehåll och för de sökord som dina besökare skall hitta din hemsida genom. 

     Därefter finns det en del element som ingår i On page SEO. Om du redan har läst lite om SEO så känner du säkert till dom, eller har i vilket fall hört talas om dom. Sånt som metatitel och metabeskrivning tillhör det absolut vanligaste som brukar stå i den här typen av manualer som “bästa SEO guiden 2022”. Här är några av de viktigaste sakerna man brukar titta på:

    Metatitel

    Metatiteln är den titel som du tycker ska synas i webbsökningar och som ska berätta för Google om vad sidan innehåller och bör vara … lång. Titeln skall alltså så gott som möjligt motsvara sidans innehåll och bör innehålla ditt viktigaste sökord, ditt primära sökord. Placera det helst i början av titeln. Hur Google har använt sig av metatitel verkar ha ändrats under åren. Även om en del tvivlar på att den överhuvudtaget har någon inverkan på ranking använder vi ändå oss av denna praxis. Dessutom finns det ju fler sökmotorer än just Google. 

    Metabeskrivning 

    Metabeskrivningen som du själv skriver och ska hållas inom en längda av … ord, eller som egentligen inom … pixlar, är den text som du vill ska synas i Googles sökresultat när någon hittar någon sida på din sajt. Det är den beskrivning av din hemsida som du vill att presumptiva besökare ska representera din verksamhet och kunna locka som att klicka på länken till din sajt. 

    Nu skrev jag “som du vill ska synas i Google”. Om Google vill visa den eller inte bestämmer Google själv. Om sidan saknar metabeskrivning eller om Google tycker att en text på din sida bättre representerar sidans innehåll tar Google ut text från sidan och visar den istället. Normalt sett brukar Google välja din beskrivning. Men som sagt, det är Google som bestämmer. 

    Du behöver inte heller oroa dig över metabeskrivningen alldeles för mycket. Metabeskrivningen är faktiskt ingen rankingfaktor. Att använda si och så många sökord och placera dom på olika sätt påverkar faktiskt inte din ranking alls. En metabeskrivning kan dock indirekt påverka rankingen genom att du kan locka fler som besöker sajten och göra så att de blir mer intresserade att stanna kvar och klicka sig igenom sidorna på sajten.

     Därför är det ändå viktigt att lägga ner tanke och kärlek på beskrivningen. Men skriv inte på ett sånt sätt som att du försöker berätta för Google om exakt vad som är viktigt i beskrivningen och bry dig inte för mycket om att få med olika sökord. Men även om Google själv säger att de inte använder Meta-beskrivningen för ranking, brukar vi ändå lägga det primära sökordet alldeles i början av den.

    Intern länkning

    Hur man länkar en hemsida inbördes, mellan sidorna och vilka “ankare”, eller texter på URL, du använder för dina interna länkar är också något som tillhör den här delen av sökmotoroptimering, alltså on-page SEO. Alltså är inte bara hur din text är organiserad i förhållande till olika sökord viktigt, eller hur du strukturerar sidorna, men även hur du länkar från en sida till en annan. 

    Väldigt förenklat beskrivet, kan man länka sidor antingen vertikalt eller horisontellt, vilket innebär att man sprider “länkkraften” antingen nedåt eller uppåt i en hierarki genom exempelvis s.k. breadcrumbs bakåt till föregående sida. Som exempel kan vi säga att du har gått till “Herrjackor” från “herrkläder” och där finns en länk bakåt till herrkläder. Eller så sprider man den parallellt till sidor i samma hierarki, som en sida i samma kategori. Som om du länkar “se även kostymer” från “Herrjackor”, som båda finns under “herrkläder”.  

    Teknisk SEO

    Teknisk SEO är i princip allt inom sökmotoroptimering som inte syns på en sajt för en besökare, men som orsakar problem med upplevelsen av hemsidan. Eller så kan det vara sånt som faktiskt skapar synliga problem. Alltså sånt som inte bara förstör upplevelsen, utan direkt hindrar olika sidor från att synas på ett korrekt sätt eller inte alls. 

     Om man talar om teknisk SEO så talar vi om hastighet, långsam laddning av en hemsida, felaktiga format, konstiga saker som dyker upp på sidan eller som gör att sidor försvinner eller lämnar en URL till en 404-sida (“Den här sidan finns inte”). Det kan vara felaktig eller onödigt krånglig kod som ställer till problem. I exempelvis WordPress kan olika plugins ha problem eller komma i konflikt med varandra. 

     Även grundläggande saker som SSL-certifikat, mobilvänlighet, XML-kartor och AMP tillhör teknisk SEO. Om din hemsida har det där hänglåset när man tittar på den i webbläsaren, som säger att sajten är säker, och hur smidigt sajten laddar i mobilen och på vilket sätt tillhör alltså den tekniska delen av sökmotoroptimering. Okej då, det där gick lite snabbt. Vi går igenom dom här sakerna lite nogrannare:

    Laddningshastighet

    Google har mätt hastighet och haft sidans laddningshastighet som rankingsignal sedan 2010. vill alltid att en hemsida ska ladda så snabbt som möjligt i Google. Det finns olika orsaker till att en hemsida laddas långsamt och vi vill alltså undersöka dessa för att kunna förbättra hastigheten. Det kan vara servern, krånglig kod, för stora bilder och annat som kan förbättras. 

    Längre ner har du en lista med olika SEO-verktyg som du kan använda för att testa bland annat hastigheten på din hemsida. Då kan du ta reda på om den har tillfälliga eller andra problem som bör vidtas. 

    Om det är servern som har problem kan det i värsta fall vara så att man helt enkelt har ett dåligt webbhotell som inte bryr sig eller inte riktigt vet vad dom sysslar med. Därför är det viktigt att välja rätt webbhotell redan från början. Jag har låtit flera kunder migrera från dåliga aktörer till bra. Om du inte vet vad ett bra webbhotell innebär eller vill veta hur det förhåller sig med just din host har du här den bästa listan på bästa svenska webbhotell. (Längst ner på sidan ser du vem som sammanställt listan. Och ser du det förstår du nog också att jag faktiskt vet vad jag talar om.)

     SSL certifikat / HTTPS

    Nu är det inte så att du absolut måste använda SSL certifikat. Egentligen krävs det enbart för webbshoppar och liknande där känslig information måste kunna skickas i krypterat format. Men du bör ändå alltid fixa det där med “S”et efter HTTP, det är detta som avgör om din webbläsare kallar din hemsida “osäker”, trots att den helt säkert ändå är det. 

     XML-karta

    XML-karta är ett schema över dina sidor som du skickar till Google. Det underlättar för sökrobotarna särskilt om du har en stor sida. Men som regel rekommenderas alltid XML-karta oavsett. 

    AMP

    AMP är främst ett sätt att visa upp din hemsida i mobilen och betyder Amplified Mobile Pages. Det kan vara bra att ha, men dålig användning kan dock förstöra din design och i värsta fall slöa ner sajten. Men då handlar det ofta om dålig användning av plugins. Så håll lite koll på vad du eller din SEO-tekniker gör och om det överhuvudtaget är nödvändigt. 

    Innehållsoptimering – Content optimization 

    Många gör ingen skillnad på innehåll, alltså text eller copyn, och det man kallar on page-seo. Själv håller jag inte med om ett likhetstecken här och väljer jag att sära på begreppen. Detta gör jag eftersom optimering av text, eller innehåll, är komplicerat och detaljerat. Det är verkligen ett eget fält och om man ska klara av verkligen optimera och skriva texter så måste man ha god erfarenhet av SEO copywriting 

    Alltså – att en person är duktig på on page och off page SEO innebär inte att de är tillräckligt språkligt säkra för att klara av innehållsdelen, eller ens förstå hur man verkligen skriver för att både kännas helt och hållet naturligt för besökaren samtidigt som sökmotorerna gillar det. 

    Den som skriver innehåll, eller texterna behöver i regel inte heller bry sig om meta-titel eller meta-beskrivning. Det är inte ens säkert att en bra SEO Copywriter ens vet hur en optimal meta-beskrivning ska se ut. Detta är ytterligare ett skäl att hålla isär on page och textinnehållet. 

    Huvudrubriker 

     Till copyn ingår sånt som användning av headings, eller huvudrubriker. Det är sådana rubriker som formateras annorlunda än texten genom H1, H2, H3 och vidare ner ända till H6. Genom dessa huvudrubriker kan man strukturera texter i olika kapitel, segment och avdelningar. 

    Om jag till exempel skulle skriva om Husdjur så skulle jag kunna använda mig av en titel och huvudrubrik som heter “Sveriges vanligaste husdjur”. Den meningen skulle alltså bli min H1:a. Därefter skulle exempelvis Katt, Hund, Kanin och Marsvin bli olika H2:or. Om jag sedan skulle vilja dela in dom ytterligare skulle jag kunna indela olika sorters katter under “katt” och olika hundraser under hund och lista dom som H3:or. 

    Men H4, H5 och H6? Dom använder man inte så ofta. Nej, inte ens H4. Fast jag har faktiskt använt mig av H4 i den här texten. Titta ovan på huvudrubriken “Huvudrubriker”. Den är en H4:a. Jag gjorde så för att den här texten är såpass lång och för att jag listar olika saker nedanför underrubriker. Om texten är lång kan det vara bra att få lite variation i texten så att den känns mer dynamiskt för läsaren. Men det skall alltid kännas naturligt och logiskt.  

    Längd på texterna

    Hur lång ska en text vara? Det handlar helt om vad du skriver om, till vilka du riktar dig till och vilken funktion texten skall ha. I undersökningar nyligen har experter kommit fram till att texter som syns bra i sökmotorerna har en genomsnittslängd på ungefär 1800 ord. Men som sagt, det är en förenkling. 

    Den bästa regeln är att inte skriva långa texter eller lägga på mera text enbart för att de skall bli långa. Texter rankar inte högt bara för att de är långa. De måste ge mervärde. Besökaren måste kunna tycka att längden är befogad och att allt innehåll på sidan är viktigt. 

    Språkligt korrekt och lättläst copy

    Men bara för att du har en hum om hur man strukturerar en text i huvudrubriker och underrubriker betyder det inte att du verkligen vet hur en optimal text skall se ut. Sånt där som huvudrubriker brukar dessutom en SEO-manager ge SEO copywritern. Den som skriver brukar i regel få en struktur, eller mall, med rubriker innehållande sökord strukturerade som just rubriker. 

    Exakt vad som skall stå i de olika rubrikerna är alltså egentligen inte copywriterns främsta uppgift. Det bör den som håller i SEO:n i stort göra, den som vet vilka sökord som sidorna riktar in sig på och skall optimeras för. Däremot, för att hålla på med texter bör man ha en bra språkkänsla och vara duktig på att formulera sig klart och tydligt. 

     Det har nämligen visat sig att välskrivna och tydliga texter som är lättlästa rankas högre än slarvigt skrivna texter som är repetitiva med många stavfel. Ett varierat ordförråd, med aktivt språkbruk, samt variation av ord som tillhör det specifika ämnet eller området är sådant som sökmotorerna uppskattar. 

     Om man behöver hjälp med att förstå exakt vad som är ett tydligt språkbruk och bra copy som fungerar för SEO kan man ta hjälp av olika språkverktyg. Exempelvis har det mest populära WordPress-tillägget för SEO just en sådan funktion som checkar av språket. Men som vanligt bör man inte ta ett SEO-verktygs korrigeringar på alltför stort allvar.

     Off Page SEO

    Off page SEO är allt du gör med din sida som som inte ligger på din egen hemsida. I stort sett handlar det om din webbplats synbarhet på webben, hur andra hemsidor länkar till den. Tro mig om jag säger det här, men Off Page-SEO är en hel vetenskap. Många tycker att de kan placera ut länkar här och där, men ofta förstår de inte vad de sysslar med. 

    När man letar efter olika sidor tittar man på sådant som sidans kvalitet, om ämnet är relevant och om den har naturlig trafik från internet. En annan sak är spam. Om sajten är spammig eller oseriös så ska man gärna undvika den. Moz, en av de populäraste helhetslösningarna och plattform, för sökmotoroptmering har ett epam score som många använder sig av för att se hur mycket hemsidor liknar andra hemsidor som har blivit straffade. 

    Man behöver dock inte ha plattformen för att ta del av detta spam score. Det finns både olika sajter som man kan kolla upp detta på, samt har MOZ ett tillägg till Firefox och Chrome som man kan använda sig av för att titta på de viktigaste siffrorna. Sen finns det naturligtvis många olika sätt att få inlänkar, enklare och svårare sätt.

    Många SEO-guider har med sånt här som hur man ska gå tillväga för att få länkar. Men jag anser att det är ett alldeles för stort ämne för att gå in på här. Att få in refererande länkar handlar inte om att få vilka länkar som helst, utan från högkvalitativa, relevanta hemsidor, samt andra faktorer, som avgör om länken kommer att ge bra effekt eller inte. Men jag kommer så småningom skriva mer om hur man gör bäst och länka till den artikeln här. 

    Men så är det ju en kostnadsfråga. Tyvärr kostar det ofta att få in högkvalitativa länkar. Men det är ingen orsak att dra sig för att arbeta med inkommande länkar. Det finns faktiskt en stark korrelation mellan antal inkommande länkar och förstaplaceringar på Google. Framförallt i högt konkurrensutsatta branscher har sajten med flest förstaplaceringar ofta flest länkande domäner till hemsidan.   

    Målgrupp och Persona Targeting

    Inom marknadsföring talar generellt sett  ofta om demografi, geografi och olika typer av användare. Man försöker alltså anpassa sitt varumärke eller “branding” och försäljning till den eller de målgrupper man avser rikta sig till. För att göra detta analyserar man målgrupper, deras intresse och ser till att man vänder sig till just dom. 

    Inom sökmotoroptimering talar vi dock hellre om Persona. Vi använder oss av begrepp som persona targeting, persona mapping och Persona Development. Vi använder oss av dom för att analysera besökare, både faktiska besökare och potentiella. De besökare som kommer till en viss sajt delas in i olika personas, ofta fyra eller sex stycken grundläggande personas. Genom att analysera dessa grupper kan vi skapa riktat innehåll och optimera innehåll mot de enskilda kategorierna.

    Sökmotoroptimering 2022:

    SEO 2022 – vad är egentligen nytt?

    Mycket om det som jag tagit upp hittills i den här artikeln har varit ungefär detsamma under de senaste åren. En del har blivit mera klart under 2022 för sökmotoroptimeringen under det senaste året i fråga om vilken riktning Google egentligen styr skeppet. 

    Under slutet av 2021, i november för att vara exakt, fokuserade Googles Core Update på att bekämpa spam. Google utannonserade ingen speciell detalj, utan gjorde snarare en generell uppdatering. Google fortsätter att jobba på att förhindra spam, men det har inte skett något drastiskt på den här fronten i år.

    SEO 2022 handlar hittills särskilt mycket om användarupplevelsen och om att anpassa både den mobila vyn och desktop så att upplevelsen blir lika bra på alla apparater. Fast lägg märke till att Google inte talar om user experience, eller användarupplevelse. De talar istället om Page Experience, vilket är en viktig distinktion för att förstå hur vi ska tolka sökmotorns förbättringsarbete ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv.  

    Det har också hänt en del angående vad som syns i SERP:en och hur. Framförallt gjorde Google flera uppdateringar av featured snippets under 2021 som påverkar hur vi arbetar med featured snippets just nu under 2022. 

     

    “Google Desktop User Experience Update”, februari 2022

    Den viktigaste uppdateringen hittills för Google under 2022 är Google Desktop Page Experience Update som rullades ut under första hälften av februari. Den här uppdateringen motsvarar den uppdatering som skedde under 2021, fast då för mobil. Då fokuserade Google på en snabb, smärtfri laddning av hemsidan på mobil vy. Nu under 2022 har desktop, eller användarupplevelsen på dator blivit lika viktig. 

     

    Tyngdpunkter för Google och SEO 2022

    • Page Experience prioriteras
    • Mobil anpassning påverkar hela din sajts ranking
    •  YMYL blir ännu svårare att arbeta med.
    •  Featured snippets och Q&A ger möjligheter för ännu fler sajter
    •  Lokal SEO fortsätter vara viktigt och förbättras


    Mobilanpassning 

    Att mobilanpassningen är viktig är i och för sig ingenting nytt. Men från 2021 väljer Google ofta att värdera din hemsidas funktionalitet och användarvänlighet just från mobilen. År 2022 värderar Google dessutom desktop-upplevelsen på ungefär samma sätt som de värderas upplevelsen i den mobila vyn. Detta innebär att användaren behöver få samma smidiga upplevelse av din hemsida oavsett hur och var de tittar å dn hemsida. Stora skillnader påverkar din SEO negativt. 

     

    ”Your Money Your Life” 

    YMYL är en förkortning av ”Your Money Your Life” handlar om sajter som vill åt besökarnas pengar genom att påverka deras ekonomi eller hälsa. Det handlar om och är något som Google bekämpat under några år. Om du har väldigt många länka Det har blivit ännu svårare att optimera för ”Your Money Your Life”.

    Faktiskt av alla tidningar och sajter gjorde Forbes en kort sammanfattning av YMYL som jag rekommenderar om du vill veta mer om vilka ämnnen och typer av sajter som berör YMYL. Och om du vill veta exakt hur Google värderar YMYL kan du ta en titt på deras riktlinjer för Search Quality där det finns ett eget avsnitt för just det här området, samt får du en bra generell uppfattning om hur Google utvärderar sökupplevelsen. Just det här dokumentet uppdateras när de gör någon ändring eller tillägg, så det kan vara värt att spara länken och ta en titt på det nån gång ibland.

     

    Featured snippets 

    Featured snippets är de där utdragen med korta texter och listor som syns i sökresultaten. Det här är något Google har erbjudit under några år, men tjänsten fortsätter att utvecklas.

    Google gjorde en uppdatering under hösten 2021 som gör det svårare att synas och Google visar att visa featured snippets i färre sökningar. Men mina egna studier visar att även om kvalitetskraven ökar så ger Google samtidigt möjligheten till fler hemsidor att synas och konkurrera i och med att de, så att säga, “sprider ut” featured snippets på fler hemsidor så att fler sajter.

    Man kan använda s.k. structured data för featured snippets, för att höja chansen att innehåll syns som featured snippets, men det är ingen garanti. Det är ändå Google som bestämmer vad som kan synas och man kan synas ändå utan structured data om man optimerar innehållet korrekt. 

     

    Lokal SEO 

    Lokal SEO är egentligen ett lite missvisande namn, och något du framförallt styr över genom plattformen för företag, Google Business, och den förblir viktig framförallt för lokala affärer och företag. En del undersökningar tyder på att Google kommer att styra hur det går får din lokala SEO allt mera efter din hemsida. Det du gör på hemsidan kommer förmodligen bl.a. att få en tydligare effekt på positioner i listan som tillhör Google maps. Ännu vet vi inte om det sker några drastiska förändringar under 2022, men vi tror att Google i vilket fall kommer att utannonsera något under 2022.

    SEO-verktyg & resurser:

    SEO-verktyg

    I princip alla som jobbar med sökmotoroptimering använder sig av olika SEO-verktyg – alltså program, mjukvara, eller appar, som är designade för olika saker som man jobbar med. Det analysera olika aspekter av en hemsida, leta sökord eller hitta bra länkar. Det finns program som hjälper dig oss att ta reda på en hemsidas hastighet, analysera läsbarheten i en text, tala om attribut på länkar, hitta olika tekniska fel och så vidare.

    Vissa program är helhetslösningar. andra hjälper dig med ett särskilt område, och vissa är specifika som hjälper till med bara en enda sak. Så hur de fungerar. Här är exempel på de vanligaste SEO-verktygen som de som jobbar med sökmotoroptimering brukar använda. Många i SEO-branschen jobbar med flera av dom här samtidigt. 

    SEO verktyg – Helhetslösningar:

    Ahrefs – Gör allt möjligt, men den är också bäst på att visa alla inlänkar och har det mest populära “betygsystemet” för att ranka sidor: Domain Rank, förkortat DR. Det är mer eller mindre standard i den svenska SEO-branschen att kunna den här. 

    Majestic – Gör samma saker som Ahrefs, fast har en något annorlunda fokus. Uppriktigt sagt gillar jag Majestics sätt bättre att värdera inlänkar än Ahrefs, deras rankingsystem Trust Flow, eller TF. (Men jag brukar i regel använda mig av båda dessa verktyg och jämföra deras ranking.)

    Moz gör ungefär samma som de två ovan. Många gillar Mot ”spam score” som visar hur många egenskaper en sida har gemensamt med sidor som blivit straffade av Google.

    Semrush – Har inte samma slags rankingsystem för att värdera sajter som ovan tre, men har många smarta sätt att få idéer och förbättra dina positioner, samt har en överskådlig och smart design. 

    Verktyg för On Page-SEO & allmänna verktyg:

    • SEOQuake – det här är ett gammal gratis nybörjarverktyg som ger dig en enkel On Page “SEO audit”, eller översyn om det viktigaste som din sajt bör innehålla. Finns som tillägg till Firefox och Chrome.
    • Website SEO checker – Gratis onlineverktyg som ger dig en massa siffror och information från olika program och verktyg. Du kan kolla exempelvis MOZ Domain Authority, Spam score, Alexa traffic localisation,
    • Google Search Console – Ger dig bl.a. överblick om hur många som besökt din sida och hur din hemsida mår. 
    • Google analytics – Ger dig en djupanalys över hur besökare hittar till din sida, varifrån dom kommer och hur de klickar runt på din sida. 

    Tekniska SEO-verktyg:

      • Screaming Frog – en gammal klassiker som letar sig igenom hela din sajt, ger dig bra överblick över den och upptäcker tekniska problem. Finns dessutom en rätt så bra och användbar gratisversion.
      • UpTime Robot – Övervakar din uptime, eller upptid, hur mycket tid som din sajt finns uppe på webben och övervakar när din sajt ligger nere.
      • Pagespeed Insights – Googles mätverktyg för hastighet.
      • GTMetrix Också ett bra verktyg för att testa hastighet och få veta hur man kan förbättra den.

    SEO-verktyg för Keyword tracking:

    • Wincher – Låter dig lista och hålla reda på dina egna och dina konkurrenters sökordspositioner, sånt som finns inbakat i helhetslösningarna ovan.
    • SerpRobot – Gör ganska exakt samma sak som Wincher fast billigare. Det här är dessutom den bästa gratisversionen. Den versionen låter dig inte spara sökord, men genom den kan du bevaka sökpositioner manuellt hur mycket du vill. 

    Keyword research – hitta sökord:

    Alla “helhetslösningar” ovan har funktioner för att hitta sökord. Min favorit är Semrushs ”Keyword Magig Tool”, jag tycker att det är mest överskådligt och praktiskt att använda. Men MOZ och Ahrefs fungerar ungefär lika bra. Alla dessa kostar en del att använda. Ahrefs begränsar antal sökningar du får göra per månad eligt olika konton. Men med Semrush ”professional” får du söka hur mycket du vill. 

    Men du har även Googles Keyword Tool som du får tillgång till om du har ett Adwordskonto som du har gett lite pengar till. Sen finns även några andra, enskilda verktyg. Kolla ex.vis QuestionDB som ger dig 50 resultat gratis varje månad. 

    Länkar till mer resurser om SEO

    Här har jag sammanställt resurser till mer länkar som hjälper dig förstå mer om sökmotoroptimering generellt och mer om vad som egentligen gäller för SEO 2022.

    SearchEngineLand – Bästa SEO-bloggen alla kategorier. Det finns ett enormt resursmaterial här och de matar ständigt på med långa artiklar. Man hinner knappt med, så snabbt är tempot.

    SEO Round Table – Nästan lika bra som bloggen ovan och på samma nivå. 

    Semrushs Blogg – Jag gillar att Semrush vågar gå på djupet och samtidigt har bredare artiklar om internetmarknadsföring. 

    MOZ WhiteBoard Fridays – Jo, bloggen i sig är bra, men bäst är fredagarna med en video som förklarar olika ämnen på djupet.

    Ahrefs blogg – Ahrefs egen blogg som ger dig SEO-insikter.

    SEO by the SEA – En klassisk blogg om sökmotoroptimering som har många år på nacken. 

    Frågor & svar:

    Vanliga frågor och svar:

    Fråga: Vad är skillnaden mellan SEO och SEM? 

    Svar: SEO och SEM är inte samma sak. SEM står för Search Engine Marketing. Det är alltså marknadsföring på sökmotorerna. I Googles fall är SEM samma sak som Google Ads, tidigare kallat Adwords. Det är alltså de betalda annonserna ovanför de organiska sökresultaten som Google tjänar pengar på.

    Fråga: Är sökmotoroptimering dyrt? 

    Svar: Det beror på vad du själv tycker är dyrt och vad du vill satsa. Bra SEO-hjälp kostar, liksom bra inkommande kvalitetslänkar. Men i regel får du tillbaka investeringarna på sikt med råge. Jag har inga stora löpande utgifter och kan därför hålla nere priser. 

    Fråga: Får man resultat snabbt genom SEO? 

    Svar: Man kan i regel se de första resultaten efter någon månad. Men hur snabbt det går beror på hur mycket förarbete det tar och hur stor konkurrens man har. Inget SEO-jobb är det andra likt.

    Fråga: Varför kan jag inte hellre göra min SEO själv? 

    Svar: Vem har sagt att du inte kan göra det själv? Det är klart att du kan, men det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att få bra resultat. Du vinner en enorm tid och undviker misstag genom att anlita en riktigt erfaren SEO Expert som Rothlindberg. 

    Fråga: Vad kan Rothlindberg hjälpa mig inom SEO? 

    Svar: Allt. Jag kan allt inom SEO efter att ha jobbat på heltid med sökmotoroptimering i över 12 år. Ibland delegerar jag arbete om det kräver extra jobb eller är för komplicerat för en person. Så du behöver inte oroa dg, jobbet blir ordentligt gjort och får de resurser som projektet krävs, oavsett storlek och omfattning.

    Fråga: Varför skall jag anlita just Rothlindberg?

    Svar: Det finns många anledningar. Bland annat för att du vet exakt vem som ansvarar för din sajt och du slipper “många kockar”-syndrom. Det finns ingen som kan skylla ifrån sig på någon annan och du vet exakt vem du ska fråga. Det skapar trygghet och bättre överblick för dig. Sen kan du ju fortsätta läsa nästa svar för att förstå bättre. 

    Fråga: Hur duktig är du då? 

    Svar: Jag kommer inte att göra som andra i Sverige genom att hävda att jag är bäst i världen. Men jag kan säga så mycket att jag jobbar med världsledande företag inom olika nischer, samt att jag just nu är SEO-ansvarig för några av Europas mest inkomstbringande affiliate-sajter. Mina resultat, kunder och uppdrag talar för sig själva. Så du kan vara helt trygg med det faktum att jag spelar med i samma liga som världseliten inom SEO.

    Sammanfattning:

    Sökmotoroptimering, eller förkortat SEO, är den praktiska kunskapen om hur man anpassar en hemsida och dess innehåll, så att den syns så högt upp som möjligt i skömotorernas sökresultat. 

    Sökmotorerna indexerar hemsidor på webben och använder algoritmer och rankingsignaler för att kunna visa fram den hemsida som stämmer bäst överens med intentionen i det som söks.

    SEO innehåller tre grundläggande sorters optimering: Teknisk SEO, On Page SEO och Off Page SEO. En del ser innehållsoptimering, content optimisation, som en fjärde del.

    För att nå bästa resultat är det viktigt att man optimerar hastigheten och sidupplevelse lika bra i både desktop och mobil vy. Glöm inte att optimera för featured snippets och använd dig av s.k. lokal SEO om du har nytta av den. Se även till att hålla dig uppdeterad om utvecklingen på den här fronten. 

     

    ——->>> Här hittar du mina priser!  <<<——

    ————————- 

    Trygg, säker, seriös, pålitlig sökmotoroptimering 

    Jag har jobbat med SEO sedan 2009, så det är alltså över tio år sedan.  Jag har också jobbat för och tillsammans med några av världens absolut bästa SEO-experter. Det bästa betyget jag kan få är när just dessa proffs är nöjda med mitt jobb och fortsätter förlänga avtal. 

    Det jag gör är seriöst, jag använder mig bara av pålitliga metoder som verkligen ger resultat. Så har jag alltid jobbat och det är därför mina kunder nöjda och fortsätter att anlita mig.

    Eftersom jag jobbar som enskild konsult kan jag hålla nere kostnaderna för dig. Jag inte har fasta kostnader för dyra lokaler eller flashiga kaffemaskiner, så du kan känna dig trygg med att dina pengar inte går till lokalhyror eller kontorslyx.

    Kontakta mig för offert/förslag

    Fyll i uppgifterna så återkopplar jag så snabbt jag kan:

     

    11 + 11 =