Jag kan erkänna att jag är allergisk mot säljare. Då menar jag säljare som känns som säljare. Alla floskler, metoder, jargonger. Jag kan dom alla och känner igen dom. Så hur ska egentligen en säljare vara? Hur kan en säljare få mig på tråden utan att jag lägger på luren med ett korthugget ”tack” efter tre sekunder?
Egna erfarenheter av säljare och försäljning
Jag har jobbat med försäljning, som säljare. Men inte alls enbart i säljarrollen som ”säljare” eller ”sales person”. Jag har även anställt och tränat säljare, samt satt ihop en hel säljavdelning åt ett företag. Alltså kan jag det där med sälj. Jag känner till knepen och jargongerna väl. Därför är väl därför jag med åren utvecklat en riktigt allvarlig allergi. Jag känner igen en säljare snabbt och reagerar stark. Jag fullkomligen avskyr allt säljarsnack.
Säljare har jobbat för mig i olika sammanhang, som att sälja fysiska varor, tjänster och kursplatser. Säljare som jag själv anlitar vill jag verkligen inte ska köra på som ”vanliga” säljare. Istället måste de vara genuina, kännas äkta och vara engagerade. De måste ha ett genuint intresse av att tala med mig, och vara genuint intresserad av mig och det de säljer. De måste kunna lyssna och inte bara tänka på sitt manus.
Ska en säljare kunna sälja ”allt”?
Själv är jag inte en sån där säljare som kan ”sälja allt”. jag tror inte riktigt på sånt. Man måste ha ett intresse för det man säljer och för kunden, och det kan man helt enkelt inte spela. Säljare kan i vilket fall inte lura mig.
Ärlighet och äkthet
Men faktiskt, även om jag inte känner mig som en ”säljartyp” så tycker många att jag är en bra säljare. I vilket fall är jag en bra förhandlare. Jag brukar få det jag vll ha. Hemligheten är helt enkelt att jag är ärlig och inte förställer mig en smula.
Jag talar på samma sätt som alltid när jag säljer in mig själv, en produkt eller tjänst. Jag är helt ”normal” och talar till kunden som till en vän, som en vän jag bryr mig om och engagerar mig i. Och det jag jag faktiskt, jag spelar inte. Jag bryr mig faktiskt om mina kunder och vill dom det bästa. Det är därför jag inte skulle kunna sälja sånt jag inte tror på. Det man säger måste kännas äkta.