Google Ads (Adwords) / SEM
SEM eller Google Ads (eller Adwords som det tidigare hette) är ju de där textannonserna som visas i sökresultaten ovanför de organiska resultaten. Generellt förklarat är det du betalar en auktion på sökord. Den som betalar mer för ett sökord just i stunden kommer högst upp.
Jag började jobba med Adwords 2008 och har sysslat med det löpande sedan dess. Mycket har ändrats förstås. Det är inte heller alla branscher som det här passar för.
För att jag ska hjälpa dig med Adwords har jag tre krav:
- Jag hjälper dig enbart med Adwords / Google Ads enbart om du har ett avtal med SEO-tjänster från mig,
- Din bransch och dina produkter måste fungera bra för Google Ads,
- Du måste ha en godtagbar budget och kunna lägga minst tolv tusen i månaden på Google ads.
(Du kan vara lugn, jag tar inte hiskeliga procentsatser som arvode. Jag tar istället betalt per timme som jag lägger ner per månad = billigare i längden för dig)
Fast jag måste ha tid för just dig, SEM är inte mitt prio nummer ett. Men häng inte läpp om jag personligen inte skulle ha tid att ta emot dig som SEM-kund precis just nu. Jag har ett par mycket byråer som jag samarbetar med på olika sätt, så jag kan rekommendera dig en bra byrå som kan hjälpa dig. Så skicka gärna en förfrågan oavsett så ska jag se till att du får bästa möjliga hjälp.
Det jag sett under åren är att om man satsar rejält så får man tillbaka mer. För drygt fem år sedan hjälpte jag en kund som hade hudvårdsprodukter. Genom smarta satsningar på Adwords och riktade kampanjer lyckades jag dra in mellan åtta och tio gånger budgeten. Detta kostade företaget 20.000:- per månad plus mitt arvode. Idag skull nog företaget behöva lägga över 30.000:- för att få samma goda resultat. De kunder som har lagt mellan två och fem tusen mer månad har i princip gott jämnt ut eller förlorat på Adwords. Ju mer man kan satsa, desto mer lånar det sig.
En del som jag sett att det går riktigt bra för, de har förvisso många olika produkter, men de kan köra flera olika kampanjer parallellt där de kostar mellan fyrtio till hundra tusen per månad. Totalt sett flera hundra tusen per månad. Vinsten är dock det dubbla eller tredubbla, så igen – om man har budget och vågar satsa så lönar det sig också.
Exakt hur mycket du måste lägga ut beror på. Det finns viss gränser i Adwords eller Google Ads där det du satsar går jämnt ut med vad du får in och där det verkligen börjar löna sig. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går eller hur mycket det rör sig om. Men en av hemligheterna ligger i att lägga mer i budget på Google Ads än de flesta av dina konkurrenter. Annars blir det helt enkelt en dålig affär. Om du gör rätt kan Adwords löna sig gott. Men då måste du ha budgeten först och vara beredd att satsa.
Igen: jag hjälper dig enbart med Adwords / Google Ads om du redan har ett avtal med SEO från mig och om du är beredd att satsa. Jag vill inte göra en halvmesyr om jag vet att du skulle kunna göra så mycket bättre.
Skicka en förfrågan så tar vi reda på om dina produkter / tjänster och din budget lämpar sig för en satsning på Google Ads eller Adwords.