070-598 69 86 info@rothlindberg.se

Blogg

Mina personliga tankar om sökmotoroptimering, digital marknadsföring, entreprenörskap, företagande och allt möjligt om livet och tillvaron

Blogg – Om SEO, Marknadsföring, Entreprenörskap, företagande etc

Kul att du hittat hit! Här är min blogg där jag skriver allt jag kan komma att tänka på. För det mesta kommer jag att nedteckna egna tankar om inte bara sökmotoroptimering utan om allt som har med digital marknadsföring, företagande och entreprenörskap och synbarhet på nätet att göra. Men också lite personliga tankar om ditt o datt.

Vilket är det bästa (gratis) Cache-tillägget för WordPress?

Vilket är det bästa (gratis) Cache-tillägget för WordPress?

Ja, vilket tillägg ska man egentligen välja för Caching i WordPress? Det finns en del åsikter och filosofier runt det här. Här tar jag upp några av de mest välkända tilläggen och berättar om min egen syn på saken.

 

Det här är tillägg som är vanliga och som många använder. Fördelen är så klart också att just dessa tillägg här är gratis. Du får alltså alla, eller i vilket fall de mest viktiga funktionerna hos ett Cache-tillägg gratis undan att behöva betala ett öre. Frågan är alltså vilket eller vilka gratis tillägg som är bäst:

 

Vanliga gratis Cache-tillägg för WordPress

 

Vad gör egentligen ett WordPress cache-tillägg?

Ett Cache-tillägg kan göra lite olika saker, vara enklare eller ha mer funktioner. Den vanligaste funktionen, eller den egentliga standard-funktionen hos ett Cache-tillägg, är att skapa en statisk version av webbplatsen som laddas så att den ska laddas snabbare. Det har ofta även andra funktioner som lazy-load och minify av bilder och javascript

 

När behöver man ett Cache-tillägg för WordPress?

När behöver man då ett Cache-tillägg? Eller behöver man ett Cache-tillägg överhuvudtaget? Många verkar tycka att ett tillägg är nödvändigt och att det är en sån där standard-grej som alla behöver ha. Men jag tror inte att alla som rekommenderar ett tillägg egentligen tänker till ordentligt. Visst kan ett tlillägg snabba upp en sajt. Men det viktigaste är att man har ett bra webbhotell och att man har så få tillägg som möjligt, samt håller de uppdaterade. Om du inte behöver ett tillägg så undvik det hellre. Så om du behöver ett Cache-tillägg handlar mer om du har stort innehåll på sidorna, med mycket bilder och media.

 

Vad kan vara dåligt med WordPress Cache-tillägg?

Ibland kan ett cache-tillägg få helt motsatt effekt än vad man förväntar sig. Det kan göra så att sajten laddas på ett sätt som kan upplevas som konstigt. Faktiskt kan ett Cache-tillägg till och med göra så att din sida blir mera långsam än vad det snabbar upp den. De är ofta rätt så tunga och man frestas lätt att slå på en masa funktioner som man egentligen inte behöver. Ibland kommer de inte överens med vissa teman eller andra tillägg vilket skapar oförutsedda problem som felmeddelanden eller att sidor överhuvudtaget inte dyker upp när man laddar dom.

 

Ett av de direkta problemen som kan uppstå är att tilläggen fryser dynamiska element som animationer och effekter på sidan. Man kan alltså få en dynamisk sida omvandlad till en helt statisk sida, trots att man har lagt upp rörliga gifs och lagt ner tid på att få texter och moduler att tonas upp eller röra sig från vänster till höger in i bilden. Frågan jag själv ställde mig då mina sidor betedde sig helt annorlunda än vad förväntat var då om det överhuvudtaget var värt att använda ett cache-tillägg, även om det var helt gratis. Visst laddade sidan något långsammare utan, men jag vile ju att sajten faktiskt skulle upplevas så som jag själv hade byggt upp sidorna för att uppfattas.

 

Vilket är då det bästa gratis WordPress Cache-tillägget?

Jag har själv jobbat med och testat många cache-tillägg under åren då jag både har byggt upp och optimerat många olika hemsidor. När jag började jobba med WordPress fanns redan, W3 Total Cache, WP Fastest Cache och WP Super Cache. Dessa var de tre största cache-plugin som de flesta använde och rekommenderade. Men jag fann inget av dessa komplett eller helt funktionellt. Antingen gjorde de ingen skillnad för hastigheten, eller så laddade de en helt statisk sida som tog bort de effekter jag lagt in. Ibland kom de inte överens med ett annat viktigt plugin. Dessa tre plugin kan jag därför inte rekommendera.

Av de gratis cache-plugin till WordPress jag själv använt är det bara Autoptimize och Litespeed Cache som jag tycker har fungerat helt som de ska. De här är de enda två jag inte haft problem med eller känt att de kommer överens med alla andra plugins och teman jag använt.

Autoptimize – Har lazy load och minify för bilder, javascript med flera funktioner. Det är detta plugin som jag upplevt har gjort mest nytta och snabbat upp hemsidor mest och på bästa sätt.

Litespeed Cache – Har lazy load och minify för bilder, javascript med flera funktioner. Detta plugin är särskilt optimerat för, och passar därför särskilt bra ihop med sajter som ligger på, Litespeed-servrar. Kommer ofta förinstallerad i WordPress-installationer hos webbhotell som använder sig just av dessa servrar.

De här är de enda två plugin jag överhuvudtaget kan rekommendera med samvetet i behåll. Jag finner att funktionerna i dessa båda cache plugin är nästan identiska. Samtidigt finner jag att Autoptimize är den egentliga vinnaren eftersom den, i egen uppfattning, är mer överskådlig för användaren. Litespeed Cache är gjord av samma företag som gör Litespeed-servrar, servrar som är särskilt anpassade för WordPress och är i regel bland de som är snabbast för WordPress-uppbyggda webbplatser.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag Autoptimize generellt, oavsett vilket webbhotell eller server din hemsida använder sig av. Men om du har ett webbhotell som använder sig av Litespeed-servrar, exempelvis webbhotellet Oderland eller ett Inleed Prime-konto, då finner jag även Litespeed Cache mycket intressant värt att använda.

Vad för summor bör man lägga på Google Ads / Adwords?

Vad för summor bör man lägga på Google Ads / Adwords?

Jag har själv jobbat med Google Ads, eller Adwords, över tio år för olika kunder. Det jag sett är att om man satsar rejält så får man tillbaka mer. Under 2013 hjälpte jag en kund som hade hudvårdsprodukter med just Adwords. Genom smarta satsningar och riktade kampanjer lyckades jag dra in mellan åtta och tio gånger pengarna. Det kostade företaget 20.000:- per månad plus mitt arvode. Idag kanske företaget skulle behöva lägga 30-40 tusen för att få samma goda resultat. Större budget lönar sig alltså.

De kunder som har varit försiktiga och kanske lagt ut mellan två och fem tusen per månad har i princip gott jämnt ut eller till och med förlorat på Adwords. Men det är inte heller alla företag som passar för Adwords, en del jag känner till har helt gått över till Facebook-annonsering. Hur ska men veta vad som är bäst? Det beror på vilken bransch du tillhör. Så svårt är det inte att avgöra. 

Det finns vissa gränser i Adwords, eller Google Ads som det numera heter, som man måste komma över för att det ska bli lönsamt. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går eller hur mycket det rör sig om. Men helt klart handlar det om att du måste lägga mer i budget på Google Ads än de flesta av dina konkurrenter.  Om du gör rätt kan Adwords löna sig gott. Men då måste du ha budgeten och först och främst vara beredd att satsa. 

De som det  går bäst för just nu är kunder som lägger mellan 50 och 100 tusen per månad på Google Ads. På sökmotoroptimeringen behöver de inte alls lägga lika mycket för att få de resultat som de är ute efter. Så genom detta kan man se att SEO faktiskt är mycket billigare och effektivare än Adwords.

Själv hjälper jag väldigt få med Google Adwords. Många inom SEO-branschen vill att kunder ska lägga pengar på Adwords eftersom de kan ge kunderna tydligare och mera konkreta bevis på resultaten. Om jag ska hjälpa dig måste du vara beredd att satsa. Jag har tre krav om jag ska ta emot dig som kund för Google Ads:

  • Jag hjälper dig enbart med Adwords / Google Ads om du readan har ett avtal med SEO från mig
  • Din bransch måste vara god för Google Ads
  • Samt måste du kunna lägga minst 10-15 tusen i månaden på Google ads

Detta är mina absolut grundläggande krav. Om du inte är beredd att satsa ordentligt kan jag inte hjälpa dig. Och jag vill inte göra en halvmesyr när jag vet att du skulle kunna göra så mycket bättre. 

Se även min sida om Sociala Medier.

Draken Vaknar

Draken Vaknar

Egentligen har jag varit ordentligt vaken ett bra tag. ”Draken vaknar” hade jag tänkt skulle vara det första inlägget på min egen personliga sida redan 2012. Det hade varit ett passande år för att starta upp en personlig sida, Drakens år, mitt eget år. Så jag har planerat den här sajten sedan dess. Men jag fick så mycket annat att göra, bra jobb och uppdrag redan från första starten då jag började mitt företag. Därför har jag hela tiden skjutit fram sidan tills nu. Först nu har jag lite större andrum att tänka mer på mig själv, min egen personliga branding och varumärke. Egentligen vet jag inte om jag behöver den här sidan längre, men den erbjuder mig ett annat sätt att marknadsföra mig själv och vissa tjänster. Tidigare har jag mest använt mig av en annan sida, men jag ville ändå göra färdigt den här, en mer personlig sida.

Under åren sedan 2012 har jag främst jobbat med SEO eller sökmotoroptimering, som är min verkliga expertis. Men jag har även gjort en del annat, som att hjälpa företag med import och export från Kina. Jag har konsulterat företag i band annat försäljning och byggt upp säljteam. Jag älskar att jobba med SEO och allt som tillhör området.

Jag har redan skrivit mycket om mig själv på sidan ”om”, titta gärna där om du vill veta mer om mig. Den här bloggen kommer jag att använda för att skriva en hel del om allt möjligt. Det kommer nog bli en del om sökmotoroptimering men också om entreprenörskap, försäljning och så vidare. En hel del personliga tankar blir det nog om allt mellan himmel och jord.

 

Black Friday – Fullmatad läsning med tips & råd -||- Reklamsamarbete

Egentligen undrar jag varför man fortfarande talar om ”Black Friday”. Alla gör ju reklam för hela vecka, eller Black Week. Nåja, kanske en del skruvar upp sina erbjudanden lite extra under helgen. Men namnet på fredagen har tappat väldigt mycket om man jämför med andra länder. 

Själv vet jag inte riktigt och egentligen bryr jag mig inte så mycket, jag är ingen som shoppar loss bara för att det är en REA på gång. Men jag gjorde ändå en hel del research för en artikel om Black Friday som jag skrev. Den är lång och innehåller det mesta om ”helgdagen”, historia/bakgrund, utvecklingen här i Sverige, samt med lite tips och råd, särskilt med tanke på 2021. Så om du är intresserad av fenomenet eller vill ha lite tips, spana gärna in den.

Självklart är målet att få upp den högt i Google. Den här gången är jag faktiskt lite tveksam över hur det går. Jag får ju fortsätta att optimera den. Även om jag själv tycker att den är väloptimerad och innehållsmässigt bättre än alla andra artiklar man hittar i sverige om just Black Friday så inser jag att det är väldigt många som har lagt ner många resurser på att synas bra i Google på just det här och relaterade sökord.

Nej, det är inte så lätt. ”Content is King” har det hetat länge, redan innan jag började med SEO 2009. Men det är mer än bara innehåll som räknas. Och även om jag tycker att artikeln är bra är det inte säkert att andra gör det, eller att de letar efter just en sådan här artikel. Jo, det är svårt. Väldigt. Men man fortsätter alltid att arbeta vidare på det man gör. 

Sen vill jag gärna, så här i Black Friday-tider, att passa på att göra lite reklam för en vän som har en webbshop, SciFishop. Väldigt spännande butik. Om du gillar SciFi-prylar och liknande är den väl värd en titt. Själv föredrar jag alltid att gynna små butiker och försöker undvika de största, de har ändå så bra business, så varför ska jag gynna dom? 

Nåväl, det är som det är. Ofta lyckas jag väldigt bra med det jag gör, men just den här gången är jag inte så säker på att det går som jag vill. Men man får fortsätta jobba på. Oftast brukar man hitta rätt bara man inte ger upp och fortsätter hitta olika lösningar. Vi får se hur det går.