070-598 69 86 info@rothlindberg.com

Blogg

Mina personliga tankar om sökmotoroptimering, digital marknadsföring, entreprenörskap, företagande och allt möjligt om livet och tillvaron
SÖKMOTOROPTIMERINGOM

Blogg – Om SEO, Marknadsföring, Entreprenörskap, företagande etc

Kul att du hittat hit! Här är min blogg där jag skriver allt jag kan komma att tänka på. För det mesta kommer jag att nedteckna egna tankar om allt som har med digital marknadsföring, företagande och entreprenörskap. Förutom allt möjligt värdefullt om sökmotoroptimering och synbarhet på nätet kommer ag att fylla bloggen med personliga tankar om Kina och annat. Du kommer nog så småningom att kunna lära känna mig på ett ganska djupt plan.

Vad för summor bör man lägga på Google Ads / Adwords?

Vad för summor bör man lägga på Google Ads / Adwords?

Jag har själv jobbat med Google Ads, eller Adwords, över tio år för olika kunder. Det jag sett är att om man satsar rejält så får man tillbaka mer. Under 2013 hjälpte jag en kund som hade hudvårdsprodukter med just Adwords. Genom smarta satsningar och riktade kampanjer lyckades jag dra in mellan åtta och tio gånger pengarna. Det kostade företaget 20.000:- per månad plus mitt arvode. Idag kanske företaget skulle behöva lägga 30-40 tusen för att få samma goda resultat. Större budget lönar sig alltså.

De kunder som har varit försiktiga och kanske lagt ut mellan två och fem tusen per månad har i princip gott jämnt ut eller till och med förlorat på Adwords. Men det är inte heller alla företag som passar för Adwords, en del jag känner till har helt gått över till Facebook-annonsering. Hur ska men veta vad som är bäst? Det beror på vilken bransch du tillhör. Så svårt är det inte att avgöra. 

Det finns vissa gränser i Adwords, eller Google Ads som det numera heter, som man måste komma över för att det ska bli lönsamt. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går eller hur mycket det rör sig om. Men helt klart handlar det om att du måste lägga mer i budget på Google Ads än de flesta av dina konkurrenter.  Om du gör rätt kan Adwords löna sig gott. Men då måste du ha budgeten och först och främst vara beredd att satsa. 

De som det  går bäst för just nu är kunder som lägger mellan 50 och 100 tusen per månad på Google Ads. På sökmotoroptimeringen behöver de inte alls lägga lika mycket för att få de resultat som de är ute efter. Så genom detta kan man se att SEO faktiskt är mycket billigare och effektivare än Adwords.

Själv hjälper jag väldigt få med Google Adwords. Många inom SEO-branschen vill att kunder ska lägga pengar på Adwords eftersom de kan ge kunderna tydligare och mera konkreta bevis på resultaten. Om jag ska hjälpa dig måste du vara beredd att satsa. Jag har tre krav om jag ska ta emot dig som kund för Google Ads:

  • Jag hjälper dig enbart med Adwords / Google Ads om du readan har ett avtal med SEO från mig
  • Din bransch måste vara god för Google Ads
  • Samt måste du kunna lägga minst 10-15 tusen i månaden på Google ads

Detta är mina absolut grundläggande krav. Om du inte är beredd att satsa ordentligt kan jag inte hjälpa dig. Och jag vill inte göra en halvmesyr när jag vet att du skulle kunna göra så mycket bättre. 

Se även min sida om Sociala Medier.

Draken Vaknar

Draken Vaknar

Egentligen har jag varit ordentligt vaken ett bra tag. ”Draken vaknar” hade jag tänkt skulle vara det första inlägget på min egen personliga sida redan 2012. Det hade varit ett passande år för att starta upp en personlig sida, Drakens år, mitt eget år. Så jag har planerat den här sajten sedan dess. Men jag fick så mycket annat att göra, bra jobb och uppdrag redan från första starten då jag började mitt företag. Därför har jag hela tiden skjutit fram sidan tills nu. Först nu har jag lite större andrum att tänka mer på mig själv, min egen personliga branding och varumärke. Egentligen vet jag inte om jag behöver den här sidan längre, men den erbjuder mig ett annat sätt att marknadsföra mig själv och vissa tjänster. Tidigare har jag mest använt mig av en annan sida, men jag ville ändå göra färdigt den här, en mer personlig sida.

Under åren sedan 2012 har jag främst jobbat med SEO eller sökmotoroptimering, som är min verkliga expertis. Men jag har även gjort en del annat, som att hjälpa företag med import och export från Kina. Jag har konsulterat företag i band annat försäljning och byggt upp säljteam. Jag älskar att jobba med SEO och allt som tillhör området.

Jag har redan skrivit mycket om mig själv på sidan ”om”, titta gärna där om du vill veta mer om mig. Den här bloggen kommer jag att använda för att skriva en hel del om allt möjligt. Det kommer nog bli en del om sökmotoroptimering men också om entreprenörskap, försäljning och så vidare. En hel del personliga tankar blir det nog om allt mellan himmel och jord.