070-598 69 86 info@rothlindberg.com

Blogg

Mina personliga tankar om sökmotoroptimering, digital marknadsföring, entreprenörskap, företagande och allt möjligt om livet och tillvaron
SÖKMOTOROPTIMERINGOM

Blogg – Om SEO, Marknadsföring, Entreprenörskap, företagande etc

Kul att du hittat hit! Här är min blogg där jag skriver allt jag kan komma att tänka på. För det mesta kommer jag att nedteckna egna tankar om allt som har med digital marknadsföring, företagande och entreprenörskap. Förutom allt möjligt värdefullt om sökmotoroptimering och synbarhet på nätet kommer ag att fylla bloggen med personliga tankar om Kina och annat. Du kommer nog så småningom att kunna lära känna mig på ett ganska djupt plan.

Anlita en Seo-konsult eller en Mediebyrå – Vad är skillnaden ?

Anlita en Seo-konsult eller en Mediebyrå – Vad är skillnaden ?

Ja, vad är egentligen skillnaden mellan att anlita en enskild SEO konsult och ett företag med med flera personer som en mediebyrå eller en SEO-byrå? Alltså: är det bättre att ha en eller många kockar som rör om i grytorna? Om man har en kock som är riktigt duktig så borde det väl räcka?

 

En SEO-konsult har bättre överblick

Så är det i själva egentligen en fördel att ha många personer som kan jobba med en hemsidas sökmotoroptimering? Själv tycker jag ju inte det. Jag talar utifrån egen erfarenhet eftersom jag känner väl till hur olika byråer jobbar. Jag har gjort jobb åt byråer och blivit erbjuden fasta tjänster på flera ställen. Men ändå har jag ju valt att fortsätta jobba själv på egen hand som enskild SEO-konsult. Jag vill helt enkelt inte jobba åt andra och det finns många anledningar till varför jag valt det.

Nåja, låt mig argumentera för varför en konsult är bättre och vari skillnaderna egentligen ligger. Hos en SEO-konsult får du en personlig konsult som sköter allting och håller koll på alla steg. En mediebyrå har ofta större resurser och delar ofta upp olika typer av arbete mellan olika personer. Flera personer kan jobba på olika saker samtidigt i en mediebyrå vilket ibland innebär att kan gå snabbare att se resultat på en mediebyrå om det är många saker som behöver ordnas.

Men detta innebär också att en mediebyrå har mindre koll på sina kunder. Det är få byråanställda som har samma överblick som en enskild konsult, vilket innebär att en kunds behov inte alltid tillgodoses lika väl och effektivt som hos en riktigt kunnig konsult. En SEO-konsult däremot är mera villig att skräddarsy en lösning och använder hävstångseffekten där den ger bäst resultat.

 

SEO-konsulten skräddarsyr lösningar, byrån standardiserar

En mediebyrå standardiserar i regel hela processen, vad som ska göras när och hur. Allt handlar om att kunna effektivisera de egna kostnaderna. Detta innebär också att en mediebyrå ofta försöker anpassar kunden efter sina egna metoder. Själv tycker jag att det är självklart att skon ska anpassas efter foten och inte tvärtom. Det är kundens behov som ska sättas i första rum. Kunden ska inte behöva anpassa sig efter en Mediebyrå snäva mallar för hur de tycker att SEO borde gå till.

Du kan få hjälp med så mycket mer hos en SEO-konsult. En SEO-konsult bjuder ofta på sig själv och hjälper dig med det du behöver och är mer villiga att gå utan för ramarna på avtal. En mediebyrå eller SEO-byrå håller sina avtal hårt och är ofta ovilliga att göra det där “lilla extra”. Du får helt enkelt mer skräddarsydd hjälp och hjälp med vad du och din hemsida behöver för stunden med en enskild konsult.

 

SEO-konsulten kan lika mycket som en hel byrå – och gör ofta mer

Kan en SEO-konsult verkligen göra allting själv och kan ge allt det en hemsida behöver? Ja, rent teoretiskt sett skulle både en konsult och en byrå kunna allting. Men om man ska tala sanning finns ingen, varken SEO-konsulter eller byråer som kan exakt allting bäst. Alla har olika filosofier och hål, t.o.m. de stor SEO-byråerna som samlar många SEO-tekniker på samma ställe. Men en riktigt bra SEO-konsult har faktiskt lika bra koll som alla medarbetare tillsammans på

Fördelen med en riktig kunnig SEO-konsult är att inte bara att personen känner sina egna gränser, men också alltid har uppbackning och kan ta hjälp av andra om det mot förmodan skulle behövas. En SEO-byrå har i regel snävare ramar och standardiserade sätt. Så om du inte passar helt in i deras egna modeller så får du ändå inte samma goda hjälp som av en enskild SEO-konsult som är flexibel, har back-up när det behövs och jobbar enbart för sin kunds allra bästa.

Det här är orsaker till att jag har valt att fortsätta jobba som enskild konsult. Jag behöver inte rätta mig efter någon annan och jag behöver inte utgå från standardiserade mallar. Så som jag jobbar nu kan jag alltid utgå från vad som ger bäst resultat just nu, jag är helt flexibel med att skräddarsy lösningar och jag är helt fri med att hjälpa mina kunder på allra bästa sätt. Det finns helt ingenting som begränsar mitt arbete, vilket är en stor fördel för mina kunder.

Du får MYCKET mer för pengarna när du köper SEO-tjänster av mig 

Du får MYCKET mer för pengarna när du köper SEO-tjänster av mig 

När jag jobbar med SEO, eller sökmotoroptimering för dig, så tar jag betalt för den tid jag faktiskt lägger ner på arbetet och låser inte fast dig vid något avtal, eller vid så och så många sökord i en fast sökords- eller nyckelordsportfölj.  Istället utgår jag alltid från det din hemsida behöver just nu, och hela tiden ser till behoven. Detta innebär bland annat att hos mig kan man omvärdera sökord efter hur bra de konverterar, man kan utgå från trender, skillnader i säsonger osv.

Även om du har en stor sida med många viktiga sökord så optimerar jag så klart  för hela sajten. Jag optimerar alltid alla produkterna och tjänsterna för att stegvis få upp så mycket som möjligt, så högt som möjligt.

 

Därför är min SEO-modell mera gynnsam

Hos andra konsulter och webbyråer blir det mycket dyrare och andra typer av kostnader som tillkommer om du skulle vilja lägga till sökord. Du får i regel betala separat för olika sökord, men jag utgår istället från min tid, den faktiska tid jag lägger ner på arbetet och hjälper dig med att få upp så många sökord som är optimalt för din faktiska försäljning.

Företag som har sådana här tjänster liknande “sökordsportföljer” tar väldigt mycket betalt för enstaka sökord. Särskilt om det gäller ett större företag/hemsida eller om du har många olika produkter och/eller tjänster som du säljer, är min modell mycket mera gynnsam och kostnadseffektiv för dig. Faktiskt är det så att ju större företaget är och desto fler produkter och tjänster som företaget tillhandahåller, desto mer gynnsam blir mitt arbetssätt och min modell.

 

Skulle du välja – att ha koll på 10 eller 200 sökord?

Då många olika företag som köper SEO-tjänster fokuserar på 10 eller 20 viktiga sökord, en sökordsportfölj, så kan mina kunder ha flera hundra sökord som jag håller koll på och optimerar för. Medan mina kunders konkurrenter kanske är nöjda om de har hälften av sina sökord på en 1:a till 3:e plats på Google kan mina kunder som har ett hundratal produkter se att de har kanske ett femtiotal av sina både mer och mindre viktiga sökord på första plats i Googles sökresultat, samt se att flerdubbelt många  sökord finns på Googles förstasida. Det handlar alltså om en enormt stor skillnad i både arbetssätt och i resultat. Mitt sätt att arbeta gynnar helt enkelt mina kunder enormt mycket mer än en “vanlig” SEO-konsult eller webbyrå.  

 

Ärlighet mot mig själv liksom mot mina SEO-kunder

Dessutom är det här ett mycket ärligare sätt och mer rättvist även för mig själv. Man kan helt enkelt inte arbeta på att få upp några få sökord utan att jobba på hela sajten som helhet. Sökmotoroptimering går helt enkelt inte till på det sättet att man bara kan fokusera på ett visst antal ord.

Hela sajten och hela de inre, externa och inkommande länkstrukturerna måste beaktas och ständigt förbättras för att jobbet skall kunna hålla hög kvalitet samtidigt som allt man gör bör se så naturlig ut för Googles robotar. Därför tar jag betalt för allt jobb jag gör, för min tid istället för att ge dig koll på några enskilda sökord. Då kan jag istället ha total överblick över hela sajtens SEO och över kundens ALLA viktiga sökord.

Många som erbjuder olika SEO-tjänster talat om “resultatbaserad SEO”. Jag talar inte om enskilda, mätbara resultat. Jag vet att det sätt jag jobbar resulterar i mycket bättre resultat för mina kunder. 

Nytt år, nya utmaningar

För de flesta var 2020 ett konstigt år och inte är det dags att sänka garden än. Så just nu  nu räknar jag 2021 som en kontinuerlig av 2020. Vi får se när det lättar upp. Trots alla problem så många har haft i Sverige, har inte pandemin påverkat mig och mina sysslor påtagligt. Jag har kvar så gott som samtliga kunder, så när som på ett par små företag som jag bara gjorde lite småsaker för. Jag har dessutom fått fler uppdrag och fler kunder, så skillnaden trots att jag avslutat ett större projekt är rätt så liten från förra året.

Men visst har pandemin påverkat flera kunder och samarbetspartners på olika sätt. Men ändå, även om ekonomin är påverkad vill de allra flesta fortsätta med sin digitala marknadsföring och SEO. Det arbete experter som jag gör är så viktigt för företagen att det tycker att det är svårt att ge upp detta arbeta och inte värt att försöka spara pengar genom att göra mindre jobb. Och dessutom blir konkurrensen ännu tuffare eftersom allt mera personer genom den rådande situationen föredrar att handla på nätet och därför satsar alltså även fler och fler företag mer på handel över internet.

För den som funderar på att försök konkurrera bättre är det viktigt att sätta igång. Det blir inte lättare, men om man anlitar en riktigt bra SEO-expert som undertecknad finns alla möjligheter att synas bra på Google och sälja bra.

Vilket webbhotell är bäst för SEO?

Vilket webbhotell är bäst för SEO?

Spelar det egentligen roll vilket webbhotell du väljer för SEO? Ett webbhotell är väl bara en plats där du har din hemsida? Så det kan väl inte påverka din sökmotoroptimering? Eller? Val av webbhotell påverkar så klart inte din sökmotoroptimering on page, eller på sådant sätt att ditt innehåll, sidans struktur och design och så vidare skulle påverkas eller ändras. Men ändå kan webbhotellet ha mer betydelse än du anar och därför är ditt val viktigt. Det är långt ifrån alla så kallade SEO-experter som förstår det här. Och för vanliga webbplatsägare är det ju svårt att veta vilka webbhotell som egentligen är bra. Hursomhelst gör du helt rätt om du tänker till lite extra och försöker välja bästa möjliga webbhotell. Om du vill förlita dig på sökmotoroptimering och synas bra i sökmotorernas sökresultat bör du alltså börja tänka till redan innan du gör din hemsida. Din SEO börjar redan här, genom valet av webbhotell. I den här texten kommer jag att diskutera bl.a.: 

  • Hur påverkar egentligen Webbhotellet din SEO?
  • Vilka webbhotell är de allra bästa?
  • Finns det några webbhotell du bör undvika?

Dessa frågor kommer jag att besvara i detta inlägg. Redan nu vill jag avslöja att jag anser att Oderland och Mebo samt Inleeds Prime-paket är de allra bästa valen du överhuvudtaget kan göra om du väljer webbhotell för SEO:n. Varför? Om du inte litar på mig och undrar över varför jag inte nämner stora, mycket erfarna aktörer som Miss Hosting, Loopia eller One så ska du läsa vidare. Om du gör det kommer du att första varför. Du kan även komma att bli överraskad av hur stor betydelse webbhotellet egentligen har för din SEO.

Webbhotellets IP-adress kan påverka din SEO

Först och främst bestäms din IP-adress geografiska läge i regel av den fysiska adress där servern ligger. Är servern i Köpenhamn blir din egen geografiska adress för din hemsida Köpenhamn. Så vad har detta med SEO at göra? Jo, en liten rankingfaktor är faktiskt IP-adressen. Om din geografiska adress är densamma som språket på din sida så stärker IP-adressen relevansen för hemsidan. Om din hemsida är i Sverige men servern ligger i USA är IP-adressen inte lika relevant som om den hade varit i Sverige. Hur viktig IP-adressen egentligen kommer att vara i framtiden ska man nog inte oroa sig mycket över. Google har faktiskt tonat ner betydelsen av IP-adressen under de senaste åren. Tidigare var det även viktigt att inte för många inlänkar gick från samma IP-adress, men även det här har Google tonat ner. Men ifråga om webbhotell är IP-adressen är långt ifrån allt som är intressant för din SEO.

SEO påverkas av hastighet och responstider

Du vill naturligtvis ha den snabbaste möjligaste hemsidan, en hemsida som laddar snabbt och svarar direkt. Hastigheten påverkar din hemsida på fler sätt än du anar. Att val av webbhotell har betydelse för hastigheten är något som många glömmer, även SEO-experter men det är också viktigare än vad de flesta förstår. De flesta tror nog att hastigheten enbart har att göra med val av plattform som WordPress, CMS, site-builder och så vidare. Om man har WordPress har man nog hört att val av tema har betydelse, samt att man ska använda effektiv caching för att optimera sidornas laddningstid. Men det är faktiskt så att ett riktigt bra webbhotell kan minimera dina laddningstider så att även om du har en avancerad hemsida och teknik med mycket bilder, media och effekter kan du ändå få en hemsida som laddar så snabbt och effektivt att besökarens upplevelse inte påverkas. Självklart kan det vara annat som stör, som överanvändning av Java och andra programmeringsmetoder. Det som du också bör veta är att hastighet och svarstid (eller responstid), inte är samma sak. Hastighet är hur snabbt sidan laddar. Svarstiden är hur lång tid det tar innan någonting överhuvudtaget syns på din hemsida. Hastighet och svarstider handlar mycket om hur ditt webbhotell sköter servern, hur väl optimerad den är, hur uppdaterad den hålls och hur många kunder och hur många hemsidor som trängs på samma utrymme. Därför måste du vara på det klara med att ditt webbhotell i stort sett bestämmer över din hastighet. Om du har ett dåligt webbhotell som sköter servrarna dåligt så hjälper det inte dig oavsett hur mycket du optimerar, trixar och fixar med din hemsida får att få upp hastigheten. Då kan du ändå inte göra något åt svarstiden om det dröjer fem-tio sekunder innan din hemsida överhuvudtaget börjar synas på skärmen. Det kan helt enkelt ligga hos servern som ditt webbhotell har placerat din hemsida på.

Behåll kunderna genom att skapa bättre click-through-rate

Hastigheten i sig är en rankingsignal hos Google eftersom besökarbeteendet påverkas. Långsamma hastigheter och problem med laddning av sidan skapar indirekt påverkar besökarbeteendet, din bounce-rate, hur smidigt dina besökare tar sig igenom hemsidan och hur snabbt de tröttnar. Om sidan laddar snabbt så tycker de att det är roligare att stanna kvar på sidan och slipper irritera sig. Hur mycket besökaren klickar på sidan och hur djupt de klickar sig in i den kallas Click-Through-Rate eller CTR. Och faktiskt, om du inte visste det förut, så är även CTR en rankingsignal hos Google. Gör därför lätt för besökarna genom att skapa attraktiva erbjudanden och intressant innehåll så kommer besökarna att gilla din sida mer och du syns bättre i Google. Du behöver även tänka på sajtens struktur och göra det både lätt och attraktivt för besökaren att fortsätta klicka på sajten. Dåliga hastigheter är ett av de bästa sätten att tappa både nya och återkommande besökare, samt sänka din ranking i Google. Sidans snabbhet, hur snabbt sidan syns och hur snabbt det går att få fram hela sidan påverkas i mycket hög grad av webbhotellet. Den här hemsidan, RothLindberg.se, är byggt med en hel del grafiska finesser och animeringar. Den håller inte de absolut bästa hastigheterna jämfört med vad den skulle kunna göra om den var mycket enklare byggd. Det är helt enkelt ett eget val jag gjort. Samtidigt laddar den mycket snabbare än många mycket enklare hemsidor som ligger på sämre webbhotell. Skillnaden mellan långsammare och snabbare hemsidor blir också mycket mindre hos bra webbhotell. Servrarna där den här  jobbar helt enkelt så snabbt att skillnaden om den här sidan hade varit mycket enklare hade varit i princip omärkbar.

Vilket webbhotell ska jag välja för SEO?

De webbhotell som har de nyaste, mest uppdaterade servarna och som sköter de bäst, är också de webbhotell som är bäst för SEO. En del webbhotell har servrar som är anpassade särskilt för WordPress-sajter. Bland annat finns Litespeed-optimerade servrar och webbhotellen som har dom brukar även erbjuda Litespeed cache för WordPress gratis och förinstallerad i just anpassade WordPress-installationer. Äldre servrar kan vara optimerade och väl omhändertagna, men ibland behåller äldre webbhotell samma servrar under mycket lång tid och denna äldre hårdvara har helt enkelt inte samma kapacitet att uppdateras och hållas i skick på samma sätt som ny. Hur kommer det då sig att jag menar att just jag vet exakt vilka svenska webbhotell som är bäst för SEO? Jag är förmodligen den i Sverige som vet mest om webbhotell. En webbhotellsexpert helt enkelt. Och hur blev jag det? Förutom egen erfarenhet av olika webbhotell gjorde jag nämligen ett stort test av Sveriges bästa webbhotell för Website Planet. Det gick till så att jag gick igenom en herrans många webbhotell. Sedan valde vi tillsammans ut en del som jag utsatte för hårda test. Jag registrerade hemsidor på vart och ett av hotellen lade upp exakt samma hemsida, kollade hastigheter, responstider och upptider. Jag testade även supporten och så vidare. Mer om hur jag gick tillväga och om resultaten hittar ni här i min undersökning av Sveriges bästa webbhotell. För att sammanfatta resultaten blev jag bedrövad över hur illa flera av de största webbhotellen skötte sig. Enligt de tester jag gjort finns det inga bättre webbhotell än Mebo, Oderland och Inleed (Prime-paketen). Oderland och Mebo var de absolut snabbaste webbhotellen. Egentligen var ett annat hotell det allra snabbaste, danska Cliche, men den aktören har dragit sig tillbaka och tyvärr lagt sina kunder hos det betydligt sämre webbhotellet One. Oderland hade de generellt snabbaste och mest jämna hastigheterna under testperioden. Men faktiskt, Mebo hade oftast bättre svarstider. Inleed var faktiskt ett av de webbhotellen som gjorde sämst ifrån sig, framförallt svarade hemsidan långsamt. Men jag testade standardkontot som ligger på äldre servrar. Senare undersökningar jag gjorde bekräftade dock att konton på Prime-paketen ligger på samma typ av Litespeed-servrar som Oderland använder sig av och att tjänsten gjorde ungefär lika bra ifrån sig som Oderland och Mebo. Läs mina recensioner här:

 

Vilka webbhotell ska man undvika för SEO?

Egentligen är det kanske hårt att peka ut vissa webbhotell som sämre, men jag gillar verkligen inte den typen av marknadsföring som vissa webbhotell sysslar med och anser den som högst oärlig. Några av webbhotellen använder partnerprogram som lockar folk att skapa affiliate-sajter med recensioner där de listar de aktörer de kan tjäna mest pengar på först. Därför har jag inte dåligt samvete om jag pekar ut de största aktörerna som sämre och andra som katastrofala. Jag kan även påpeka att jag själv inte har något intresse av den undersökning jag gjorde i form av provision från försäljning och att ägarna av Website Planet uppmuntrade mig att göra undersökningen så ärligt som möjligt. Själv bedömer jag exempelvis Loopia, ett av de allra största webbhotellen i Sverige som ett okej val men inte mer. Miss Hosting och One tycker jag kör med försäljning och i mina undersökningar låg de under medel gällande prestanda. Andra hotell som jag har testat, som Crystone och Webbsupport (dåvarande Binero) underpresterade närmast katastrofalt.

Mebo webbhotell blev SEO-vinnaren och bäst i Google

Men en sak som ver intressant är att just Mebo utmärkte sig starkt, även om två webbhotell i vissa avseenden var snabbare. Undersökningen av Sveriges bästa webbhotell gick nämligen till på sådant sätt att jag lade upp exakt samma hemsida hos tio olika webbhotell. När jag senare kollade upp sökord på nätet var det bara Mebo som syntes i Google på samtliga sökord. Google sållade förmodligen bort de andra som dubbelt/kopierat innehåll och valde att visa just Mebo. Exakt varför det var just Mebo som syntes bäst i Google kan ha olika orsaker och det finns säkert andra som kan ge ett mer fullgott svar än jag. Men två saker som är nämnbara i sammanhanget är att Mebos servrar ligger i Sverige, samt att hemsidan svarade med snabb sömn hastighet. Dessa två saker har i och för sig Mebo även gemensamt med Oderland. Mebo har dock sina servrar i Stockholmstrakten, Oderland i Göteborg. Samt var Mebos svarstider något jämnare än Oderlands. Just den snabba, jämna svarstiden kan vara en av nycklarna. Det märkliga i kråksången kan man ju tycka är att Oderland som är ett av Sveriges dyraste webbhotell inte lyckades slå Mebo som är ett av de allra billigaste. Så om du är ute efter ett bra budgetalternativ så ska du veta att Mebo presterar precis lika bra som de dyraste alternativen och därmed också betydligt bättre än Sveriges mest välkända och mest använda webbhotellen. Själv råder jag alla mina kunder att byta till ett av dessa tre alternativ, Oderland, Mebo eller Inleed Prime. Det finns ytterligare ett par som webbhotell som jag accepterar och som jag vet presterar hyfsat bra, men de kom tyvärr inte med i undersökningen även om jag lagt ner tid på att undersöka bland annat prestanda och hastigheter. Men om mina kunder har ett av de här webbhotellen som jag rekommenderar vet jag att mina kunder har ett försprång i fråga om hastigheter, att de inte kommer att ligga nere under långa perioder och att även mer avancerade hemsidor kommer att ladda blixtsnabbt.

Nyckelord i content: “Sökordstäthet” – föråldrat eller aktuellt begrepp?

Nyckelord i content: “Sökordstäthet” – föråldrat eller aktuellt begrepp?

Sökordstäthet eller keyword density är ett begrepp inom sökmotoroptimering /SEO och innebär hur många gånger procentuellt sett ett sökord (eller nyckelord) finns med i innehållet, som i en text, bloggpost eller artikel. Många menar att sök- eller nyckelordstäthet eller “keyword density” är ett föråldrat begrepp, att det gammalt, onödigt och inaktuellt. Tidigare, för kanske 10-12 år sedan kunde man plocka in ord, fylla texter oavsett vad det var för typ av innehåll och ranka det. Med lite inlänkar var saken biff. Riktigt så enkelt är det inte längre. Google är betydligt smartare idag.

Men skulle det alltså inte ha någon betydelse hur många gånger ett sökord finns med i texten? Riktigt så enkelt är det inte. Dessutom, även om vi talar om att man inte ska proppa innehållet fullt av sökord så talar vi ändå om sökordstäthet. Det är ett användbart begrepp som vi talar om även om vi argumenterar för eller emot. Om begreppets vara eller inte vara är en pseudodiskussion som är onödig och idag känns – just det – föråldrad.

Vad som är viktigt är att veta hur det egentligen förhåller sig med det där med sökord idag. Enligt vad jag själv erfarit, och även diskuterat med andra riktigt bra SEO-experter, är att antal sökord, och därmed även begreppet sökordstäthet, har blivit viktigare igen. Självklart skall du hålla innehållet naturligt och inte proppa texten full med sökord. Men samtidigt måste du övertyga både Google och läsaren om relevansen av ditt innehåll, om relevansen av de faktiska ord du skriver.

En bra grundregel är att använda sökord i både text och i underrubriker. Använd gärna rubriker för att ställa och svara på vanliga frågor i Google. ”Vad är, hur är, där finns och så går det till…” Du kan själv googla och få fram förslag direkt i sökrutan. Istället för att upprepa något sökord, exempelvis som det vi skriver om här: ”sökordtäthet”, tänk ändå på att vara lite extra övertydlig. Synonymer och relaterade begrepp är bra för att stärka relevansen. Men skriv gärna ut sökordet någon gång extra då och då istället för de vanliga syftningsorden ”det”, ”den” och så vidare.

Var smart, var tydlig som om du förklarade lite extra noggrant för dina läsare, men gör det naturligt. Och om du absolut tycker att du borde använda ordet några gånger till, skriv ytterligare ett par paragrafer med väsentligt innehåll utan att börja svamla. Långa texter är bra, egentligen ju längre desto bättre. Då kan du också få med sökorden fler gånger. Men låt mig poängtera igen, håll allting väsentligt och svamla inte. Om du inte vet hur du ska få ditt innehåll längre, avsluta hellre texten och håll kvaliteten god.

Framgång – Toppen av isberget

framgång är som toppen av ett isberg - entreprenörskap

 

Jag har alltid gillat den här bilden sedan jag upptäckte den för många år sedan. Det finns en del olika varianter som återkommer på nätet. Det handlar om det lilla andra ser, och det andra inte ser. Det handlar om vad andra som inte själv har vandrat en tuff väg mot framgång själva inte kan se. Särskilt svenskar måste jag tyvärr framhålla, har svårt att förstå vad det egentligen handlar om. Svenskar är negativa, försöker trycka ner sånt som de avundas, minimiserar det de ser. Därför är det också svårt för sådana att nå framgång. Det krävs mycket arbete och egentligen en annorlunda världsbild än vad dessa personer har. 

Framgång handlar framför allt om att kämpa och gå vidare trots motstånd och motgångar. Det handlar om at inte ge upp och om att göra viktiga lärdomar på vägen. Framgång är ingenting man får. Det är något man lär sig genom träning, något som man blir allt bättre på genom att förstå bättre vad saker och ting handlar om. Träning ger färdighet, som med allt annat. Man måste misslyckas och göra dåliga försök innan man förstår hur man gör bra försök. Det är som att lära sig ett instrument eller att teckna. Först är det man gör fult och dåligt, sen lär man sig att göra saker bättre. Man förstår allt mer med tiden vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Man gör färre misstag och man kan lär sig att lägga fokus på sånt som ger frukt, sånt som verkligen leder framåt. 

Och så klart, man får inte vara rädd för att begå misstag och man måste lära sig att ta smällar och kunna resa sig upp igen. Det kan vara tufft. Men ju mer du tränar, desto mer kommer du att förstå vad du är bra på, vad du gillar att jobba med och vad som faktiskt passar dig bäst att tjäna pengar på. Vi är alla olika och våra isberg kommer alla att se olika ut. Genom att kämpa tillräckligt kan vi alla se upp ovanför vattenytan. Framgång är inte något förunnat några få. Det är inte en slump eller något som bara några kan ta del av. Det handlar helt enkelt om hur bra du är på att kämpa och hur mycket du orkar med. 

 

Hur ska en bra säljare vara?

Hur ska en bra säljare vara?

Jag kan erkänna att jag är allergisk mot säljare. Då menar jag säljare som känns som säljare. Alla floskler, metoder, jargonger. Jag kan dom alla och känner igen dom. Så hur ska egentligen en säljare vara? Hur kan en säljare få mig på tråden utan att jag lägger på luren med ett korthugget ”tack” efter tre sekunder? 

Egna erfarenheter av säljare och försäljning

Jag har jobbat med försäljning, som säljare. Men inte alls enbart i säljarrollen som ”säljare” eller ”sales person”. Jag har även anställt och tränat säljare, samt satt ihop en hel säljavdelning åt ett företag. Alltså kan jag det där med sälj. Jag känner till knepen och jargongerna väl. Därför är väl därför jag med åren utvecklat en riktigt allvarlig allergi. Jag känner igen en säljare snabbt och reagerar stark. Jag fullkomligen avskyr allt säljarsnack.

Säljare har jobbat för mig i olika sammanhang, som att sälja fysiska varor, tjänster och kursplatser. Säljare som jag själv anlitar vill jag verkligen inte ska köra på som “vanliga” säljare. Istället måste de vara genuina, kännas äkta och vara engagerade. De måste ha ett genuint intresse av att tala med mig, och vara genuint intresserad  av mig och det de säljer. De måste kunna lyssna och inte bara tänka på sitt manus.

Ska en säljare kunna sälja “allt”?

Själv är jag inte en sån där säljare som kan “sälja allt”. jag tror inte riktigt på sånt. Man måste ha ett intresse för det man säljer och för kunden, och det kan man helt enkelt inte spela. Säljare kan i vilket fall inte lura mig.

Ärlighet och äkthet

Men faktiskt, även om jag inte känner mig som en “säljartyp” så tycker många att jag är en bra säljare. I vilket fall är jag en bra förhandlare. Jag brukar få det jag vll ha. Hemligheten är helt enkelt att jag är ärlig och inte förställer mig en smula.

Jag talar på samma sätt som alltid när jag säljer in mig själv, en produkt eller tjänst. Jag är helt “normal” och talar till kunden som till en vän, som en vän jag bryr mig om och engagerar mig i. Och det jag jag faktiskt, jag spelar inte. Jag bryr mig faktiskt om mina kunder och vill dom det bästa. Det är därför jag inte skulle kunna sälja sånt jag inte tror på. Det man säger måste kännas äkta.

Vilket är det bästa (gratis) Cache-tillägget för WordPress?

Vilket är det bästa (gratis) Cache-tillägget för WordPress?

Ja, vilket tillägg ska man egentligen välja för Caching i WordPress? Det finns en del åsikter och filosofier runt det här. Här tar jag upp några av de mest välkända tilläggen och berättar om min egen syn på saken.

 

Det här är tillägg som är vanliga och som många använder. Fördelen är så klart också att just dessa tillägg här är gratis. Du får alltså alla, eller i vilket fall de mest viktiga funktionerna hos ett Cache-tillägg gratis undan att behöva betala ett öre. Frågan är alltså vilket eller vilka gratis tillägg som är bäst:

 

Vanliga gratis Cache-tillägg för WordPress

 

Vad gör egentligen ett WordPress cache-tillägg?

Ett Cache-tillägg kan göra lite olika saker, vara enklare eller ha mer funktioner. Den vanligaste funktionen, eller den egentliga standard-funktionen hos ett Cache-tillägg, är att skapa en statisk version av webbplatsen som laddas så att den ska laddas snabbare. Det har ofta även andra funktioner som lazy-load och minify av bilder och javascript

 

När behöver man ett Cache-tillägg för WordPress?

När behöver man då ett Cache-tillägg? Eller behöver man ett Cache-tillägg överhuvudtaget? Många verkar tycka att ett tillägg är nödvändigt och att det är en sån där standard-grej som alla behöver ha. Men jag tror inte att alla som rekommenderar ett tillägg egentligen tänker till ordentligt. Visst kan ett tlillägg snabba upp en sajt. Men det viktigaste är att man har ett bra webbhotell och att man har så få tillägg som möjligt, samt håller de uppdaterade. Om du inte behöver ett tillägg så undvik det hellre. Så om du behöver ett Cache-tillägg handlar mer om du har stort innehåll på sidorna, med mycket bilder och media.

 

Vad kan vara dåligt med WordPress Cache-tillägg?

Ibland kan ett cache-tillägg få helt motsatt effekt än vad man förväntar sig. Det kan göra så att sajten laddas på ett sätt som kan upplevas som konstigt. Faktiskt kan ett Cache-tillägg till och med göra så att din sida blir mera långsam än vad det snabbar upp den. De är ofta rätt så tunga och man frestas lätt att slå på en masa funktioner som man egentligen inte behöver. Ibland kommer de inte överens med vissa teman eller andra tillägg vilket skapar oförutsedda problem som felmeddelanden eller att sidor överhuvudtaget inte dyker upp när man laddar dom.

 

Ett av de direkta problemen som kan uppstå är att tilläggen fryser dynamiska element som animationer och effekter på sidan. Man kan alltså få en dynamisk sida omvandlad till en helt statisk sida, trots att man har lagt upp rörliga gifs och lagt ner tid på att få texter och moduler att tonas upp eller röra sig från vänster till höger in i bilden. Frågan jag själv ställde mig då mina sidor betedde sig helt annorlunda än vad förväntat var då om det överhuvudtaget var värt att använda ett cache-tillägg, även om det var helt gratis. Visst laddade sidan något långsammare utan, men jag vile ju att sajten faktiskt skulle upplevas så som jag själv hade byggt upp sidorna för att uppfattas.

 

Vilket är då det bästa gratis WordPress Cache-tillägget?

Jag har själv jobbat med och testat många cache-tillägg under åren då jag både har byggt upp och optimerat många olika hemsidor. När jag började jobba med WordPress fanns redan, W3 Total Cache, WP Fastest Cache och WP Super Cache. Dessa var de tre största cache-plugin som de flesta använde och rekommenderade. Men jag fann inget av dessa komplett eller helt funktionellt. Antingen gjorde de ingen skillnad för hastigheten, eller så laddade de en helt statisk sida som tog bort de effekter jag lagt in. Ibland kom de inte överens med ett annat viktigt plugin. Dessa tre plugin kan jag därför inte rekommendera.

Av de gratis cache-plugin till WordPress jag själv använt är det bara Autoptimize och Litespeed Cache som jag tycker har fungerat helt som de ska. De här är de enda två jag inte haft problem med eller känt att de kommer överens med alla andra plugins och teman jag använt.

Autoptimize – Har lazy load och minify för bilder, javascript med flera funktioner. Det är detta plugin som jag upplevt har gjort mest nytta och snabbat upp hemsidor mest och på bästa sätt.

Litespeed Cache – Har lazy load och minify för bilder, javascript med flera funktioner. Detta plugin är särskilt optimerat för, och passar därför särskilt bra ihop med sajter som ligger på, Litespeed-servrar. Kommer ofta förinstallerad i WordPress-installationer hos webbhotell som använder sig just av dessa servrar.

De här är de enda två plugin jag överhuvudtaget kan rekommendera med samvetet i behåll. Jag finner att funktionerna i dessa båda cache plugin är nästan identiska. Samtidigt finner jag att Autoptimize är den egentliga vinnaren eftersom den, i egen uppfattning, är mer överskådlig för användaren. Litespeed Cache är gjord av samma företag som gör Litespeed-servrar, servrar som är särskilt anpassade för WordPress och är i regel bland de som är snabbast för WordPress-uppbyggda webbplatser.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag Autoptimize generellt, oavsett vilket webbhotell eller server din hemsida använder sig av. Men om du har ett webbhotell som använder sig av Litespeed-servrar, exempelvis webbhotellet Oderland eller ett Inleed Prime-konto, då finner jag även Litespeed Cache mycket intressant värt att använda.

Vad för summor bör man lägga på Google Ads / Adwords?

Vad för summor bör man lägga på Google Ads / Adwords?

Jag har själv jobbat med Google Ads, eller Adwords, över tio år för olika kunder. Det jag sett är att om man satsar rejält så får man tillbaka mer. Under 2013 hjälpte jag en kund som hade hudvårdsprodukter med just Adwords. Genom smarta satsningar och riktade kampanjer lyckades jag dra in mellan åtta och tio gånger pengarna. Det kostade företaget 20.000:- per månad plus mitt arvode. Idag kanske företaget skulle behöva lägga 30-40 tusen för att få samma goda resultat. Större budget lönar sig alltså.

De kunder som har varit försiktiga och kanske lagt ut mellan två och fem tusen per månad har i princip gott jämnt ut eller till och med förlorat på Adwords. Men det är inte heller alla företag som passar för Adwords, en del jag känner till har helt gått över till Facebook-annonsering. Hur ska men veta vad som är bäst? Det beror på vilken bransch du tillhör. Så svårt är det inte att avgöra. 

Det finns vissa gränser i Adwords, eller Google Ads som det numera heter, som man måste komma över för att det ska bli lönsamt. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går eller hur mycket det rör sig om. Men helt klart handlar det om att du måste lägga mer i budget på Google Ads än de flesta av dina konkurrenter.  Om du gör rätt kan Adwords löna sig gott. Men då måste du ha budgeten och först och främst vara beredd att satsa. 

De som det  går bäst för just nu är kunder som lägger mellan 50 och 100 tusen per månad på Google Ads. På sökmotoroptimeringen behöver de inte alls lägga lika mycket för att få de resultat som de är ute efter. Så genom detta kan man se att SEO faktiskt är mycket billigare och effektivare än Adwords.

Själv hjälper jag väldigt få med Google Adwords. Många inom SEO-branschen vill att kunder ska lägga pengar på Adwords eftersom de kan ge kunderna tydligare och mera konkreta bevis på resultaten. Om jag ska hjälpa dig måste du vara beredd att satsa. Jag har tre krav om jag ska ta emot dig som kund för Google Ads:

  • Jag hjälper dig enbart med Adwords / Google Ads om du readan har ett avtal med SEO från mig
  • Din bransch måste vara god för Google Ads
  • Samt måste du kunna lägga minst 10-15 tusen i månaden på Google ads

Detta är mina absolut grundläggande krav. Om du inte är beredd att satsa ordentligt kan jag inte hjälpa dig. Och jag vill inte göra en halvmesyr när jag vet att du skulle kunna göra så mycket bättre. 

Se även min sida om Sociala Medier.

Draken Vaknar

Draken Vaknar

Egentligen har jag varit ordentligt vaken ett bra tag. ”Draken vaknar” hade jag tänkt skulle vara det första inlägget på min egen personliga sida redan 2012. Det hade varit ett passande år för att starta upp en personlig sida, Drakens år, mitt eget år. Så jag har planerat den här sajten sedan dess. Men jag fick så mycket annat att göra, bra jobb och uppdrag redan från första starten då jag började mitt företag. Därför har jag hela tiden skjutit fram sidan tills nu. Först nu har jag lite större andrum att tänka mer på mig själv, min egen personliga branding och varumärke. Egentligen vet jag inte om jag behöver den här sidan längre, men den erbjuder mig ett annat sätt att marknadsföra mig själv och vissa tjänster. Tidigare har jag mest använt mig av en annan sida, men jag ville ändå göra färdigt den här, en mer personlig sida.

Under åren sedan 2012 har jag främst jobbat med SEO eller sökmotoroptimering, som är min verkliga expertis. Men jag har även gjort en del annat, som att hjälpa företag med import och export från Kina. Jag har konsulterat företag i band annat försäljning och byggt upp säljteam. Jag älskar att jobba med SEO och allt som tillhör området.

Jag har redan skrivit mycket om mig själv på sidan “om”, titta gärna där om du vill veta mer om mig. Den här bloggen kommer jag att använda för att skriva en hel del om allt möjligt. Det kommer nog bli en del om sökmotoroptimering men också om entreprenörskap, försäljning och så vidare. En hel del personliga tankar blir det nog om allt mellan himmel och jord.