Blogg
Mina personliga tankar om sökmotoroptimering, digital marknadsföring, entreprenörskap, företagande och allt möjligt om livet och tillvaronBlogg – Om SEO, Marknadsföring, Entreprenörskap, företagande etc
Kul att du hittat hit! Här är min blogg där jag skriver allt jag kan komma att tänka på. För det mesta kommer jag att nedteckna egna tankar om inte bara sökmotoroptimering utan om allt som har med digital marknadsföring, företagande och entreprenörskap och synbarhet på nätet att göra. Men också lite personliga tankar om ditt o datt.
Allt du behöver veta om Google Analytics 4 – GA4 (och om hur du migrerar från tidigare versioner)
Google Analytics 4, eller GA4 ersätter nu gamla versioner av Google Analytics. Det sker ganska så stora förändringar i och med den nya generationen GA. Det nya systemet bygger mer på AI och maskininlärning än tidigare och det är meningen att nya GA4 skall hjälpa dig att först din kundresa bättra och underlätta för dina beslut om marknadsföring.
Det nya systemet bygger mer på AI och maskininlärning än tidigare och det är meningen att nya GA4 skall hjälpa dig att förstå din kundresa bättre och underlätta för dina beslut om marknadsföring. Här hjälper jag dig förstå vad Analytics 4 innebär, vilka som är de största skillnaderna och förbättringarna jämfört med de tidigare versionerna. Jag berättar även om hur du kommer igång med GA4 om du inte haft Analytics tidigare. Samt, om du redan har Google Analytics, hjälper jag dig att förstå hur du bäst migrerar din data från tidigare versioner till GA4.
Vad är Google Analytics och GA4?
Google Analytics är ett verktyg som gör det möjligt för webbplatsägare att spåra och analysera trafik på deras webbplats. Det ger insikter om hur besökare interagerar med webbplatsen, inklusive vilka sidor som besöks mest, var besökarna kommer från, och hur länge de stannar på webbplatsen. Verktyget som Google skapat är gratis att använda och är överhuvudtaget ett av de absolut mest populära och mest använda verktygen för webbanalys.
Google Analytics hjälper också webbplatsägare att förstå hur deras marknadsföringsinsatser påverkar trafiken till webbplatsen och visar Bounce-rate, Click-through-rate (CTR), hur de klickar sig runt på sajten, med mera. Detta gör det möjligt att se vilken effekt sökmotoroptimering, annonsering och andra marknadsföringsaktiviteter har på webbplatsens trafik, så att du lättare kan anpassa dina marknadsföringsinsatser för att öka trafiken och avslut som köp/beställningar och så vidare. Google Analytics kan spåra data på olika enheter, inklusive datorer, mobiler, tabletter.
Verktyget kan även spåra trafiken från olika källor, inklusive sökmotorer, annonser, sociala medier och externa länkar. Dessa data kan sedan användas för att skapa rapporter och få insikter om användarnas beteende, svara på frågor om hur man ska förbättra sin webbplats och för att mäta effekten av olika marknadsföringsinsatser.
Vad är skillnaderna mellan Google Analytics och GA4?
Några av de viktigaste skillnaderna mellan GA4 och tidigare versioner av Google Analytics är:
- Datainsamling
- Maskininlärning
- Mer fokus på kundresan
- Integrationsstöd
- Rapportering
Hur data samlas in:
GA4 samlar in data på ett annat sätt än tidigare versioner. Denfjärde generationen Google Analytics använder sig av en mer kontextuell och holistisk metod för att samla in data, så att användare kan få en bättre förståelse för hur deras användare interagerar med deras webbplats eller app.
Maskininlärning:
GA4 använder Maskininlärning (machine learning) för att automatiskt skapa rapporter och analysera data. Det gör det möjligt för användare att få mer nyttig information utan att behöva lägga så mycket tid på att skapa rapporter. •
Större fokus på kundresan:
GA4 ger användare en bättre förståelse för hur kunderna interagerar med deras produkter eller tjänster genom hela kundresan, från första interaktionen till köpet.
Förbättrat integrationsstöd:
GA4 har bättre stöd för integration med andra verktyg och plattformar, såsom Google Ads, BigQuery, och Data Studio.
Bättre stöd för anpassning och skräddarsydda rapporter:
GA4 erbjuder mer flexibilitet och möjligheter för anpassning och skräddarsydda rapporter, så att användare kan få mer relevant information utifrån deras specifika behov.
Så kommer du igång med Google Analytics 4
Genom ett fåtal steg kommer du igång med Google Analytics, om du är nybörjare och inte haft systemet förut är det inte svårt. Om du däremot har haft Google Analytics kan du behöva importera data, eller migrera datan från tidigare versioner till den nya. Det berättar jag mer om längre ner. Först hur du kommer igång med ett nytt konto:
- Skapa ett GA4-konto: Först och främst, skapa ett GA4-konto. Om du redan har ett Google-konto kan du använda det för att logga in och skapa ett GA4-konto.
- Lägg till en ny webbplats eller app: När du har skapat ditt GA4-konto, lägg till din webbplats eller app som du vill spåra. Detta kommer att skapa en ny mätnings-ID som du behöver lägga till i din webbplats eller app för att börja samla in data.
- Lägg till mätnings-ID till din webbplats eller app: Lägg till mätnings-ID till din webbplats eller app. Detta gör du genom att lägga till ett GA4-spårningsscript i koden för din webbplats eller app.
- Konfigurera mål och händelse: Konfigurera mål och händelse i GA4 för att börja spåra de aktiviteter som är viktiga för dig. Det kan vara saker som exempelvis ett formulär som skickas, en produkt som köps, eller en video som ses.
- Analysera data: När du har samlat in data, börjar du att analysera data i GA4-kontot. Du kan använda standardrapporter eller skapa dina egna rapporter.
- Migrera data från tidigare versioner: Det finns olika vägar för migrering av data från tidigare versioner, men det varierar beroende på hur din nuvarande GA-miljö är konfigurerad och om det finns data som du absolut vill behålla. Det finns möjligheter till att använda verktyg som GA-360 eller det finns vägar att migrera data manuellt. Läs mer information nedan, för dig som redan har Google Analytics 4:
Migrering från tidigare versioner av Google Analytics till GA4
Det är viktigt att notera att emigrering till GA4 kan vara en ganska så komplex process och därför är det viktigt att planera migreringen och göra det på ett systematiskt sätt. Det finns fyra huvudmetoder för att migrera data från tidigare versioner av Google Analytics till GA4.
Dessa metoder är:
- Manuell migrering
- GA-360
- Data Studio connector
- API-migrering
- Manuell migrering:
Det finns ingen inbyggd automatisk migreringsprocess från tidigare versioner till GA4 eller något system som är inbyggt i GA4 som underlättar. En manuell migrering innebär att du behöver skapa mål och händelser manuellt i GA4 för att matcha de som redan finns i din tidigare version. Detta kan vara tidskrävande, men ger dig samtidigt möjlighet att anpassa mål och händelser till dina specifika behov.
- GA-360 Migration-tool:
Google Analytics 360 (GA-360) har ett migration-verktyg tillgängligt för kunder som använder GA-360. Detta verktyg automatiserar processen för att migrera data från GA-360 till GA4. Verktyget migrerar befintliga mål och händelser, men det kan inte garantera 100% migrering av all data.
- Data Studio connector:
Du kan använda en Data Studio-connector för att koppla samman ditt GA4-konto med ditt tidigare GA-konto, och därmed få enkel åtkomst till data från tidigare versioner. Det här alternativet ger dig också möjlighet att skapa skräddarsydda rapporter med data från både GA4 och tidigare versioner av GA.
- API-migrering:
Det finns också vägar för migrering via API. Detta innebär att man använder Google Analytics API för att hämta data från tidigare GA och sedan skicka data till GA4. Detta är ett annat sätt att migrera men det kan vara svårt och kräver teknisk kompetens.
Notera även att det kan finnas vissa begränsningar i hur mycket data som kan migreras och vad. Om du stöter på problem eller känner dig osäker kan det därför vara lämpligt att söka hjälp från en erfaren Google Analytics-konsult eller utvecklare för att säkerställa att migreringsprocessen genomförs korrekt.
Om du tycker att jag har glömt något viktigt eller om du har frågor, posta det gärna i kommentarerna nedan.
Optimera för Featured Snippets – Få Google att lyfta fram dina sidor
Featured Snippets är ett utvalt utdrag från en hemsida som visas högst upp i Googles sökresultat ovanför de numrerade organiska resultaten och utgör ett kort, sammanfattande svar på en sökfråga. Det finns fyra olika typer av utdrag: paragrafer, tabeller, listor, samt videor. Om man optimerar innehåll och text för featured snippets har man större chans att få visa sitt innehåll högst upp i Google och få mera klick till sin sida.
I den här artikeln kommer jag att visa dig hur utvalda utdrag fungerar, exakt hur man går till väga och vad man ska tänka på när man optimerar för featured snippets. Vi kommer främst att uppehålla oss vid den första kategorin av utvalda utdrag – paragrafer, eller textutdrag – eftersom detta är den mest vanliga kategorin och den typ av featured snippets som kräver mest arbete för att få till såpass bra att Google vill välja just det du har avsett för att kunna fungera som så. Featured snippets, eller utvalda utdrag som jag själv väljer att kalla det på svenska, har blivit en viktig del av innehållsoptimering, alltså för SEO-arbetet med texten och innehållet på din hemsida.
Precis som med allt som ingår i sökmotoroptimering kan man tyvärr inte styra över Google och inte ha kontroll över vad som visas som Featured Snippet (annat än att man faktiskt kan blockera och hindra dom från att visas), men kan kan ändå göra en hel del för att skapa förutsättningar att få med sina artiklar i utvalda utdrag och öka chanserna för att sökmotorn ska tycka att det faktiskt är just din artikel som har lämpligast innehåll att visa.
Det här är exempel från Semrush på de olika typerna av Featured snippets som visar hur det kan se ut när man söker i Google, samt hur ofta de förekommer:
”Receptet” på hur du får en featured snippet i 8 punkter:
Så hur gör man då för att få med en text eller en lista som featured snippet som dyker upp i en Google-sökning? Det är det vi ska titta på här. Jag har delat upp de viktigaste förhållningsreglerna i åtta punkter:
- Ta tillfället i akt – optimera för utdrag närhelst du kan.
- Inled genom att besvara en fråga.
- Håll dig till rätt längd.
- Svara utförligt.
- Använd inte varumärken eller ”jag-form”.
- Använd huvudrubriker på rätt sätt.
- Svara på ”rätt” frågor och gärna med bra sökvolym.
- Optimera listor (några enkla förhållningsregler)
1. Ta tillfället i akt – optimera för Featured Snippets när du kan
Featured Snippets är något man alltid bör hålla i tankarna redan medan man planerar en text och skriver innehåll. En riktigt bra SEO-content writer letar därför efter varje möjlighet att optimera för utvalda utdrag och får det alltid att se naturligt ut. Så svaret på frågan är att du kan optimera en text i princip närsomhelst och när du vill. Var du vill och när du vill betyder att optimera början på en paragraf, de första raderna som inleder ett stycke, alltså precis under en huvudrubrik varsomhelst i texten.
Kanske det kan tyckas märkligt att tillägna en hel punkt för att helt enkelt säga – optimera så mycket du kan och närhelst du kan. Men det här är faktiskt en del av receptet för att få featured snippets i Google. Vi vet inte när och hur vi kan få valda utdrag av Google och dessutom finns det många olika möjligheter och många chanser. Längre ner hittar du mer om hur du kan använda exempelvis olika huvudrubriker.
Jag har dock läst vad en del skribenter för några av de största SEO-bloggarna skriver om ämnet och lagt märke till att en del menar att man ska prioritera optimering för featured snippets först när en sida ligger mellan första och femte position i Google. Anledningen till detta är en studie från Ahrefs som visade att toppositionen i Google har 30,9 % chans att få ett utvalt utdrag och att position 2 samt 3 hade en chans på 23,5 % respektive 15,9 %.
Men jag håller inte med om detta tips eller råd. Varför skulle man vänta med att optimera innehåll dess att du har fått upp det högt i Google? Man skriver ju en text när man skriver den. Ska man då vänta med att optimera texten tills den hamnat på toppen? För mig låter det som ett bakvänt och nästan absurt sätt att arbeta. Meningen är ju att du ska optimera din text så gott som möjligt innan du publicerar den så att du får bästa resultat som möjligt redan från början, inte sant? Tänk därför på featured snippets redan medan du planerar texten och organisera den där efter.
Men hur gör du då rent praktiskt för att få till ett utvalt utdrag? Resten av artikeln är tillägnad alla ”dos and don’ts”, vad du bör göra och inte göra, för att öka dina chanser att få ett valt utdrag, så att Google blir mera villig att välja just dina texter för Featured Snippets.
2. Inled genom att besvara en fråga
Om man ska få med text som en featured snippet i ett sökresultat bör man förklara något specifikt, vi uttrycker detta som att man bör svara på̊ en fråga. Det ska vara kortfattat på̊ en, två̊ eller tre meningar och rymmas inom en viss längd. Stycket skall förklara eller svara på frågor som: Vad är? hur mycket? osv.
Många som skriver om hur man optimerar featured snippets säger att man alltid skriva i ”är”-form. Enligt dessa bör man då börja med att skriva om Stockholm ungefär så här: ”Stockholm är Sveriges huvudstad…” Om Men det här är faktiskt ganska långt ifrån den egentliga sanningen. Om det handlar om en historisk person är självklart ”var” bättre än ”är”. Så vad som är lämpligt handlar om sammanhang och om ämne. ”Stockholm grundades år 1252…” kan fungera lika bra som ett svar med ”är”.
Du behöver alltså inte alls hänga dig fast vid dessa enkla, tydliga ord som ”är”, ”var” och liknande. Svara hellre seriöst och se till att det är välskrivet. ”Amazonfloden sträcker sig från…” går precis lika bra som ”Amazonfloden är…” Du har ett annat exempel nedan under nästa punkt.
Dessa svar som du besvarar frågor på, skall helst besvaras direkt under en rubrik och kan användas som en kort sammanfattning av, eller en inledning till, en längre text. Därefter kan du alltså fördjupa dig i detaljer. Om vi skriver om exempelvis Gustav Vasa kan rubriken kan vara: ”Vem var Gustav Vasa?” Och meningen därefter bör då börja med att förklara vem han var i stil med: ”Gustav Vasa var en svensk kung…”.
3. Svara utförligt
Låt mig poängtera att du bör börja stycket med att svara på frågan direkt utan omskrivningar och krusiduller. Hur gärna du än vill skriva personligt, börja inte med något i stil med: ”Ja, vem var nu Gustav Vasa egentligen, det kan man ju undra över. Jo…” Börja alltså stycket direkt med att faktiskt besvara frågan rakt och seriöst. Så nu vet du att man bör besvara direkt på en fråga. Om du får med en featured snippet handlar om hur bra du svarar på den. Google vill ha en liten kort sammanfattning på rätt längd som beskriver det viktigaste. (Vad som är rätt längd beskriver jag längre ner).
Om vi exempelvis vill göra en artikel om Napoleon, vill vi helst börja med att sammanfatta när han var född, dog och att han var kejsare och vad han var mest känd för. Allt det allra viktigaste och det han är mest känd för skall komprimeras två-tre raderna. Du bör alltså svara så utförligt som möjligt på sökfrågan, samtidigt som du håller dig till det format som jag går igenom i detalj i nästa punkt.
Här är ett exempel på vad man kan få upp när man söker på Napoleon. Här ställer jag frågan: ”Vem var Napoleon?”:
Visst är det trevligt när man får upp ett svar som inte är Wikipedia? Här ser du först och främst att svaret varken börjar med ”är” eller ”har”, utan genom att namnet Napoleon Bonaparte istället följs av ordet ”föddes”. Hur du formulerar och med vilka ord du använder för frågan om vem han var spelar alltså inte så stor roll.
Lägg även märke till de svartmarkerade orden ”Frankrikes Kejsare”. Denna markering har Google själv lyckats få till. Jo, Napoleon var ju faktiskt en fransk kejsare. Men om du tittar på det man får upp då man klickar på ”läs mer”, alltså surfar till sidan som get det här svaret, hittar du någonting intressant att jämföra med, här är en något annan disposition på texten:
Om du jämför med utdraget ovan ser du att Google har tagit med den första raden i det andra stycket så att de tre första raderna kommer med i utdraget som en sammanhängande paragraf. Google har alltså organiserat texten från två separata paragrafer och skapat en enskild paragraf, eller stycke.
Du ser även att ordet ”Frankrike” är markerat, det är en länk till en annan sida. Men i Googles Featured Snippet ovanför sidan här är alltså båda orden ”Frankrikes kejsare” markerade med fetstil för att betona vem han var. Så nu vet du att du ska lita på att Google av någon anledning (Ledtråd: det handlar om AI och maskininlärning.) faktiskt förstår vad som är viktigt. Så lita på att Google kommer att förstå att din sammanfattning är bra om du ansträngt dig att göra en välformulerad sammanfattning där du får med det viktigaste.
4. Håll dig till rätt längd för Featured Snippets
Hur lång ska då texten vara? Jag har redan sagt att den skall vara två-tre rader lång. Men hur långt mätt i ord? I internationella artiklar i ämnet sägs att mellan 45 – 50 ord skall vara optimalt. Men, och detta är ett stort men, dessa artiklar är engelska artiklar och beskriver hur du optimerar på just engelska. Själv brukar jag hålla mig till i snitt 48 ord når jag optimerar texter för Featured Snippets på just engelska och det brukar fungera bra för mig.
Men just nu och här är det ju svenska artiklar vi talar om. Det är inte riktigt samma sak som att skriva på engelska. Det finns en del rätt så stora skillnader i olika språk. I Svenskan använder vi ju längre, sammansatta ord och räknar sammansatta ord som enskilda ord. Därför, enligt mina egna undersökningar motsvarar ”rätt” längd för att få med en feature snippet runt 40-45 ord. (Jo, jag vet av egen erfarenhet, det här är inget jag bara har läst i andra texter. Jag har själv optimerat textstycken i hundratals texter för featured snippets. Även om jag sedan många år jobbar heltid som SEO konsult har jag faktiskt själv sålt och skrivit över 4000(!) artiklar.) Faktiskt brukar mina egna ”FS-stycken” bli i snitt 40 ord och i princip blir de inte längre än 42 ord. Så det är faktiskt lite skillnad i fråga om hur man får tänka i längd och antal ord, även om den reella längden blir densamma.
Men att räkna i ord räcker egentligen inte för att få till den optimala längden. Google mäter längd på texter i antal pixlar och inte i antal ord. Vad jag själv har kommit fram till genom egna mätningar av olika svenska featured snippets är att om man håller sig till drygt 1450 upp till 1600 pixlar så bör det fungera bra. 1600 pixlar kan motsvara ”full längd”, alltså runt 48-50 ord på engelska eller motsvarande runt 42-45 ord på svenska. 1500 pixlar brukar motsvara texter som är kortare än den mindre ordmängd som jag nämnt, eller 40-42 ord på svenska.
Lägg märke till att jag markerat ordet brukar. Även texter på den lägre summan ord kan uppnå 1600 pixlar. Det beror helt på hur långa orden är. Ta en titt igen på screenshot ovan om Napoleon. Här har Google valt ut en snippet som motsvarar 39 ord, samt har texten den totala längden 1597 pixlar. Här ser du alltså en snippet som nästan exakt motsvarar mina egna ideala och genomsnittliga mått, de som jag själv brukar förhålla mig till när jag optimerar för featured snippet, här strax under 40 ord i snitt och precis under 1600 pixlar.
Fast jag bör nog tillägga att jag även har uppmätt kortare Featured Snippets i Googles sökresultat, runt 1400 pixlar långa utdrag och runt 32-35 långa mätt i ord. Så Google bestämmer själv vad som blir de bästa utdragen. Du kan inte påverka Google direkt att välja det just du skriver, men du kan som sagt skapa förutsättningar för Google ska kunna gilla det du gör.
Nu, som bonus, ska jag hjälpa dig genom att förenkla för dig att mäta i ord och i pixlar. Så hur gör du på snabbaste sätt? För att räkna pixlar måste du ha ett verktyg. Du kan exempelvis göra det genom att klistra in en text någonstans på en sida som mäter just pixlar. Här, i den här länken, har du just ett sånt verktyg som hjälper dig att mäta titlar och metabeskrivingar, förslagsvis i den rad som är avsedd att mäta Meta-description räknar programmet antal pixlar.
Det verktyget räknar enbart pixlar, men du vill så klart även ha hjälp med att räkna ord (så att du slipper räkna dom manuellt) och hålla dig till optimalt antal ord. Helst vill du göra det utan att behöva räkna orden manuellt. Så då kan du ta hjälp av den här svenska ordräknaren: Räkna Ord
Bra va?! Nu har du som bonus av mig alltså även fått ett par redskap som kan hjälpa dig när du behöver räkna pixlar och ord för sådant som titlar och metabeskrivningar.
5. Använd inte varumärken eller ”jag”-form
Och för att förtydliga hur du skriver ”svar” på frågor som Google kommer att gilla ta med som Featured snippets, är det också bra att poängtera att du inte skall använda dig av ”jag”-form eller varumärken i dina svar på sökfrågor. Du måste skriva dina texter för rätt search intent: intentionen för frågan. Visst, ”Hur nyttiga är bananer?” kanske är en relevant fråga för artiklar i din webbutik om du säljer frukt. Men om du skriver ditt svar och börjar med något som börjar i stil med: ”Börjes bananer är fantastiskt nyttiga,” har du inte så stor chans att få med det stycket som utvalt utdrag i Google.
När någon frågar ”hur nyttiga är bananer?” är frågeställarens intention att fråga om bananer i allmänhet är nyttiga, inte att fråga efter nyttiga varumärken. Den personen söker inte information om Börjes bananer, vem som säljer nyttiga bananer och söker inte efter enskilda typer eller arter av bananer som är särskilt nyttiga. Det är en allmän fråga som skal besvaras som att den gällde alla bananer.
Du skall inte heller svara på frågan genom att ”tycka” och inte hävda en personlig åsikt. Därför kommer du inte få till en featured snippet om du exempelvis svarar: ”Jag tycker att bananer är nyttiga”. Ingen som frågar bryr sig det minsta om vad just du tycker. Den som ställer frågan vill veta om och på vilket sätt bananer är nyttiga och då är det objektiv fakta som är intressant, inte dina personliga åsikter eller vad just du ”tycker om”. Sånt har ingenting med frågeställningen att göra och Google sållar bort det från övriga potentiella utdrag.
6. Använd huvudrubriker på bästa sätt
Din H1, eller huvudtiteln, är ofta den mest naturliga huvudrubriken att använda för att besvara en fråga. I regel är det även det bästa stället att särskilt optimera för allmänna korta sökord om ditt ämne, så kallade short-tail keywords. Alltså svarar du då direkt efter titeln på en fråga. Din titel behöver dock inte i sig vara en fråga. Du kan ha ”Jimmy Hendrix” eller ”Allt du måste veta om Jimmy Hendrix” som huvudtitel och därefter direkt i det första stycket efter titeln gör du den där summeringen med rätt längd.
Men du behöver absolut inte begränsa dig till huvudtiteln. Du kan använda alla texter direkt under huvudrubriker, H2, H3, t.o.m. H4 för att optimera för featured snippets. Du kan få med snippets i Googles sökresultat som du har optimerat för långt ner i en text.
Som exempel kan vi säga att du skriver en artikel som heter ”10 främsta Jazzmusikerna under 60-talet.” Den här titeln är din H1. Där under denna kan du summera något om ”jazzmusiker på 60-talet”. Därefter strukturerar du texten enligt H2:or där du listar tio olika jazzmusiker. Här har du chansen att optimera var och en av dessa texter om dessa olika musiker för featured snippets. Tänk gärna på att optimera för Featured Snippets närsomhelst det känns naturligt, och alltså helst direkt efter olika huvudrubriker.
Även listor inne i texter, t.ex. listor strukturerade som H3:or, går utmärkt att använda i detta syfte. Du kan skriva allmän information om ett ämne formaterat i H2 och därefter fördjupa varje H2 i en rad olika punkter som H3. Även texten under dessa H3:or kan du alltså optimera för featured snippets, för att svara eller fördjupa det som står i huvudrubriken formaterad som H3. Återigen, precis som jag skrev i första punkten, finns alltså ofta väldigt många olika chanser.
7. Svara på rätt frågor och helst med bra sökvolym
Du vill säkert skapa artiklar som syns bra i Google, alltså bör du optimera innehållet och huvudrubriker för frågor som har bra eller hög sökvolym. Det kan vara bra att få featured snippets oavsett, men om det inte är någon som skriver den frågan i Google som leder till ett utvalt utdrag är ansträngningen att optimera texten ganska så onödig, tycker du inte det? Det handlar ju trots allt om att du vill få så många som möjligt att läsa dina texter.
Först och främst kan man ju säga att det visst är bra att optimera för korta fraser och frågor som har hyfsat hög sökvolym, som ”vem är” och ”vad är”. Det är bra att optimera med korta fraser och frågor som har hög sökvolym och dessa vill du så klart synas på generellt. Men om du vill få med featured snippets är det bra att tänka något annorlunda eller större än så. Faktiskt visar studien som Ahrefs gjorde, att ju flera ord frågeställaren, eller sökaren, skriver i Google, desto mera sannolikt är det att denne får fram en featured snippet vid sökningarna.
Tänk därför på att du gärna får optimera för svar på längre och mer komplicerade frågor. Använd gärna ett verktyg som Semrushs Keyword Magic tool för att leta fram bra long-tail frågor med hyfsad sökvolym. Om du skriver ”Napoleon” i sökrutan får du dock fram alla vanliga och ovanliga sökningar om allt som innefattar namnet Napoleon, vilket för Sverige innebär över 4500 sökningar med en total sökvolym på nära 100 000 sökningar per månad.
Det kan med andra ord bli en hel del att söka igenom. Ett tips för att få fram just sökfrågor är att använda sig av huvudordet i sökrutan på exempelvis just nämnda Keyword Magic Tool och lägga till ord som ”hur”, ”vad”, ”är”, ”varför”, ”vilka” när du söker short-tail keywords och söka på bred matchning så får du fram variationer du kan välja mellan. Dessa long-tail keywords kan du använda dig av i underrubriker eller helt enkelt ha i åtanke när du skriver. Men som sagt, mer om huvudrubriker och om hur du använder dom bäst längre ner.
Då kommer du också förstå ungefär vad för sökvolymer det faktiskt rör sig om för specifika frågor om Napoleon, vilket innebär en betydligt lägre sökvolym än bara ”Napoleon”. Du kan i vilket fall försöka optimera ditt innehåll för de vanligaste frågorna om ditt eget ämne som du skriver om. Gör lite undersökningar innan du skriver en text, eller låter en copywriter skriva en artikel. Hitta först bra sökord och frågeställningar som har en hyfsad sökvolym och optimera texter och rubriker för just de sökfraserna.
8. Optimera för listor
Allt ovan gäller i princip enbart för textutdrag baserat på paragrafer ren text. Och som jag skrev i början är det just featured snippets för texter som man kan styra mest över själv. Listor behöver egentligen inte kommenteras så mycket, men det är ändå bra att sammanfatta det viktigaste.
När det gäller utdrag till listor är den text man skriver betydligt längre än korta enskilda optimerade textutdrag. Ofta är det en hel artikel eller inlägg som Google summerar till punkter. Här är t.ex. en lista med ”bra action filmer”. Eftersom den här sidan toppar sökresultaten när man söker ”action film” eller ”bästa actionfilmerna” kan man få upp den här listan på just dessa sökord:
Frågan är om det egentligen går att optimera för listor så att Google väljer just dom. Så finns det något annat man kan göra än att försöka hålla informationen relevant och tydlig? Nåja, det finns några basala saker man förhålla sig till om man vill få en lista som utvalt utdrag. Dels att helst göra en numrerad lista. Skriv i tydliga punkter med en siffra följd av punkt: ”1. 2. 3.” osv.
Men om du ser listan ovan med actionfilmer är den formaterad ”fel”, eller så här: ”1) 2) 3)” osv. Det spelar alltså egentligen ingen roll hur du numrerar listan eller enbart gör punkter utan siffror. Google förstår ändå att det här är en lista och tycker just i det här fallet ovan att den listan motsvarar sökfrågan bäst.
Om du använder h2 eller h3 för huvudrubriker i listor spelar inte så stor roll. Google fattar ändå. Om hela artikeln du tänker skriva skall motsvara listan, använd helst H2 för varje punkt. Däremot, om du gör en numrerad lista inbakad i en längre artikel, kan du använda H3. Detta för att bättre skilja ut listan från det övriga innehållet. Egentligen spelar det inte heller så stor roll om hela inlägget, eller artikeln, utgör en sammanhängande lista eller om listan ligger inbakat i annat, mer allmänt innehåll.
Man skulle kunna tycka att artiklar skapade som listor har högre chans att få ett utvalt utdrag om de kommer högst upp i en text, men det är långt ifrån regel. Jag har själv sett listor med rubriker formaterad som H3 långt ner i längre artiklar, som vinner i position och väljs ut som featured snippets före artiklar som är helt och hållet utformade som listor. Google kan alltså tydligt avgöra att här finns det en lista och om sökmotorn tycker att den listan bäst motsvarar sökfrågan kommer just den listan att väljas som utdrag.
Lista eller inte lista, oavsett vad du skriver för typ av artikel, försöker Google alltid se till att den sida som bäst motsvarar en specifik sökfråga hamnar högst upp i sökresultatet. Så ditt jobb, om du vill hamna som nummer ett på Google, är i första hand att skriva det bästa och mest övertygande innehållet. Om du sedan vill få till ett utvalt utdrag, eller en Featured Snippet, som lyfter fram just din text högst upp i Google, är det också en stor fördel om du samtidigt använder den kunskap som finns i den här artikeln.
Avtal med Indeed förlängt
Det jag ser som det absolut bästa betyget på det jag gör, är inte bara nöjda kunder, utan när de förlänger avtal eller ger mig nya projekt. Som internationell SEO-specialist arbetar jag mycket med internationella uppdrag, det kan handla om allt från modesidor till affiliate-nätverk och casinosajter. Självklart är det extra roligt när man får nya uppdrag eller ett uppdrag förlängs av världsledande brands.
Under 2022 har jag gjort ett uppdrag för Indeed. Du känner säkert till sajten, det är världens största jobbsajt och sökmotor för lediga jobb. Sajten finns ju över hela världen och får 250 miljoner unika besökare varje dag.
Uppdraget jag har gjort handlar om ett SEO-jobb för Indeeds karriärguide och som nu har förlängts med ytterligare en period.
Ny tjänst för leads: Förvandla dina webbplatsbesökare till dina bästa leads!
Jag erbjuder och förmedlar en ny smart tjänst som är ett måste för dig inom B2B och som på olika sätt riktar dina tjänster och produkter till företagare. Denna tjänst ger dig snabb och utförlig information om alla företag som besöker din hemsida.
Kontakta mig så får du prova på tjänsten gratis i två veckor. Inga betalningsuppgifter, kreditkort eller annat behövs. Du betalar enbart om du vill fortsätta tjänsten.
Tjänsten innebär att du får tillgång till en portal där du kan se bland annat:
- Namn, kontaktuppgifter och grundläggande info om företaget
- Vilka sidor som har besökts
- Längd på besöken/sida
- Olika möjligheter och funktioner för att följa upp och rikta dig direkt till företaget
Den här tjänsten innebär alltså att du får koll på vilka tjänster/produkter som intresserar vilka typer av företag och vad de vill läsa mer om. Detta ger dig en enorm insikt om vad du själv kan satsa på, vidareutveckla och satsa extra mycket på.
Samt så klart har du möjlighet att rikta dig direkt till företagen och följa upp.
Kontakta mig genom att antingen mejla till info@rothlindberg.se
Använd dig av ”Leads” som ämne.
Anlita en Seo-konsult eller en Mediebyrå – Vad är skillnaden ?
Ja, vad är egentligen skillnaden mellan att anlita en enskild SEO konsult och ett företag med med flera personer som en mediebyrå eller en SEO-byrå? Alltså: är det bättre att ha en eller många kockar som rör om i grytorna? Om man har en kock som är riktigt duktig så borde det väl räcka?
En SEO-konsult har bättre överblick
Så är det i själva egentligen en fördel att ha många personer som kan jobba med en hemsidas sökmotoroptimering? Själv tycker jag ju inte det. Jag talar utifrån egen erfarenhet eftersom jag känner väl till hur olika byråer jobbar. Jag har gjort jobb åt byråer och blivit erbjuden fasta tjänster på flera ställen. Men ändå har jag ju valt att fortsätta jobba själv på egen hand som enskild SEO-konsult. Jag vill helt enkelt inte jobba åt andra och det finns många anledningar till varför jag valt det.
Nåja, låt mig argumentera för varför en konsult är bättre och vari skillnaderna egentligen ligger. Hos en SEO-konsult får du en personlig konsult som sköter allting och håller koll på alla steg. En mediebyrå har ofta större resurser och delar ofta upp olika typer av arbete mellan olika personer. Flera personer kan jobba på olika saker samtidigt i en mediebyrå vilket ibland innebär att kan gå snabbare att se resultat på en mediebyrå om det är många saker som behöver ordnas.
Men detta innebär också att en mediebyrå har mindre koll på sina kunder. Det är få byråanställda som har samma överblick som en enskild konsult, vilket innebär att en kunds behov inte alltid tillgodoses lika väl och effektivt som hos en riktigt kunnig konsult. En SEO-konsult däremot är mera villig att skräddarsy en lösning och använder hävstångseffekten där den ger bäst resultat.
SEO-konsulten skräddarsyr lösningar, byrån standardiserar
En mediebyrå standardiserar i regel hela processen, vad som ska göras när och hur. Allt handlar om att kunna effektivisera de egna kostnaderna. Detta innebär också att en mediebyrå ofta försöker anpassar kunden efter sina egna metoder. Själv tycker jag att det är självklart att skon ska anpassas efter foten och inte tvärtom. Det är kundens behov som ska sättas i första rum. Kunden ska inte behöva anpassa sig efter en Mediebyrå snäva mallar för hur de tycker att SEO borde gå till.
Du kan få hjälp med så mycket mer hos en SEO-konsult. En SEO-konsult bjuder ofta på sig själv och hjälper dig med det du behöver och är mer villiga att gå utan för ramarna på avtal. En mediebyrå eller SEO-byrå håller sina avtal hårt och är ofta ovilliga att göra det där ”lilla extra”. Du får helt enkelt mer skräddarsydd hjälp och hjälp med vad du och din hemsida behöver för stunden med en enskild konsult.
SEO-konsulten kan lika mycket som en hel byrå – och gör ofta mer
Kan en SEO-konsult verkligen göra allting själv och kan ge allt det en hemsida behöver? Ja, rent teoretiskt sett skulle både en konsult och en byrå kunna allting. Men om man ska tala sanning finns ingen, varken SEO-konsulter eller byråer som kan exakt allting bäst. Alla har olika filosofier och hål, t.o.m. de stor SEO-byråerna som samlar många SEO-tekniker på samma ställe. Men en riktigt bra SEO-konsult har faktiskt lika bra koll som alla medarbetare tillsammans på
Fördelen med en riktig kunnig SEO-konsult är att inte bara att personen känner sina egna gränser, men också alltid har uppbackning och kan ta hjälp av andra om det mot förmodan skulle behövas. En SEO-byrå har i regel snävare ramar och standardiserade sätt. Så om du inte passar helt in i deras egna modeller så får du ändå inte samma goda hjälp som av en enskild SEO-konsult som är flexibel, har back-up när det behövs och jobbar enbart för sin kunds allra bästa.
Det här är orsaker till att jag har valt att fortsätta jobba som enskild konsult. Jag behöver inte rätta mig efter någon annan och jag behöver inte utgå från standardiserade mallar. Så som jag jobbar nu kan jag alltid utgå från vad som ger bäst resultat just nu, jag är helt flexibel med att skräddarsy lösningar och jag är helt fri med att hjälpa mina kunder på allra bästa sätt. Det finns helt ingenting som begränsar mitt arbete, vilket är en stor fördel för mina kunder.
Du får MYCKET mer för pengarna när du köper SEO-tjänster av mig
När jag jobbar med SEO, eller sökmotoroptimering för dig, så tar jag betalt för den tid jag faktiskt lägger ner på arbetet och låser inte fast dig vid något avtal, eller vid så och så många sökord i en fast sökords- eller nyckelordsportfölj. Istället utgår jag alltid från det din hemsida behöver just nu, och hela tiden ser till behoven. Detta innebär bland annat att hos mig kan man omvärdera sökord efter hur bra de konverterar, man kan utgå från trender, skillnader i säsonger osv.
Även om du har en stor sida med många viktiga sökord så optimerar jag så klart för hela sajten. Jag optimerar alltid alla produkterna och tjänsterna för att stegvis få upp så mycket som möjligt, så högt som möjligt.
Därför är min SEO-modell mera gynnsam
Hos andra konsulter och webbyråer blir det mycket dyrare och andra typer av kostnader som tillkommer om du skulle vilja lägga till sökord. Du får i regel betala separat för olika sökord, men jag utgår istället från min tid, den faktiska tid jag lägger ner på arbetet och hjälper dig med att få upp så många sökord som är optimalt för din faktiska försäljning.
Företag som har sådana här tjänster liknande ”sökordsportföljer” tar väldigt mycket betalt för enstaka sökord. Särskilt om det gäller ett större företag/hemsida eller om du har många olika produkter och/eller tjänster som du säljer, är min modell mycket mera gynnsam och kostnadseffektiv för dig. Faktiskt är det så att ju större företaget är och desto fler produkter och tjänster som företaget tillhandahåller, desto mer gynnsam blir mitt arbetssätt och min modell.
Skulle du välja – att ha koll på 10 eller 200 sökord?
Då många olika företag som köper SEO-tjänster fokuserar på 10 eller 20 viktiga sökord, en sökordsportfölj, så kan mina kunder ha flera hundra sökord som jag håller koll på och optimerar för. Medan mina kunders konkurrenter kanske är nöjda om de har hälften av sina sökord på en 1:a till 3:e plats på Google kan mina kunder som har ett hundratal produkter se att de har kanske ett femtiotal av sina både mer och mindre viktiga sökord på första plats i Googles sökresultat, samt se att flerdubbelt många sökord finns på Googles förstasida. Det handlar alltså om stor skillnad i både arbetssätt och i resultat. Mitt sätt att arbeta gynnar helt enkelt mina kunder mycket mer än en ”vanlig” webbyrå som arbetar utifrån enskilda sökord eller en sökordsportfölj. (Om du enbart vill ”köpa länkar” med specifikt sökord i fokus erbjuder jag dock detta. Se min sida: inlänkar. )
Ärlighet mot mig själv liksom mot mina SEO-kunder
Dessutom är det här ett mycket ärligare sätt och mer rättvist även för mig själv. Man kan helt enkelt inte arbeta på att få upp några få sökord utan att jobba på hela sajten som helhet. Sökmotoroptimering går helt enkelt inte till på det sättet att man bara kan fokusera på ett visst antal ord.
Hela sajten och hela de inre, externa och inkommande länkstrukturerna måste beaktas och ständigt förbättras för att jobbet skall kunna hålla hög kvalitet samtidigt som allt man gör bör se så naturlig ut för Googles robotar. Därför tar jag betalt för allt jobb jag gör, för min tid istället för att ge dig koll på några enskilda sökord. Då kan jag istället ha total överblick över hela sajtens SEO och över kundens ALLA viktiga sökord.
Många som erbjuder olika SEO-tjänster talat om ”resultatbaserad SEO”. Jag talar inte om enskilda, mätbara resultat. Jag vet att det sätt jag jobbar resulterar i mycket bättre resultat för mina kunder.
Här hittar du: priser för mina SEO-tjänster
Nytt år, nya utmaningar
För de flesta var 2020 ett konstigt år och inte är det dags att sänka garden än. Så just nu nu räknar jag 2021 som en kontinuerlig av 2020. Vi får se när det lättar upp. Trots alla problem så många har haft i Sverige, har inte pandemin påverkat mig och mina sysslor påtagligt. Jag har kvar så gott som samtliga kunder, så när som på ett par små företag som jag bara gjorde lite småsaker för. Jag har dessutom fått fler uppdrag och fler kunder, så skillnaden trots att jag avslutat ett större projekt är rätt så liten från förra året.
Men visst har pandemin påverkat flera kunder och samarbetspartners på olika sätt. Men ändå, även om ekonomin är påverkad vill de allra flesta fortsätta med sin digitala marknadsföring och SEO. Det arbete experter som jag gör är så viktigt för företagen att det tycker att det är svårt att ge upp detta arbeta och inte värt att försöka spara pengar genom att göra mindre jobb. Och dessutom blir konkurrensen ännu tuffare eftersom allt mera personer genom den rådande situationen föredrar att handla på nätet och därför satsar alltså även fler och fler företag mer på handel över internet.
För den som funderar på att försök konkurrera bättre är det viktigt att sätta igång. Det blir inte lättare, men om man anlitar en riktigt bra SEO-expert som undertecknad finns alla möjligheter att synas bra på Google och sälja bra.
Vilket webbhotell är bäst för SEO?
Spelar det egentligen roll vilket webbhotell du väljer för SEO? Ett webbhotell är väl bara en plats där du har din hemsida? Så det kan väl inte påverka din sökmotoroptimering? Eller? Val av webbhotell påverkar så klart inte din sökmotoroptimering on page, eller på sådant sätt att ditt innehåll, sidans struktur och design och så vidare skulle påverkas eller ändras. Men ändå kan webbhotellet ha mer betydelse än du anar och därför är ditt val viktigt. Det är långt ifrån alla så kallade SEO-experter som förstår det här. Och för vanliga webbplatsägare är det ju svårt att veta vilka webbhotell som egentligen är bra. Hursomhelst gör du helt rätt om du tänker till lite extra och försöker välja bästa möjliga webbhotell. Om du vill förlita dig på sökmotoroptimering och synas bra i sökmotorernas sökresultat bör du alltså börja tänka till redan innan du gör din hemsida. Din SEO börjar redan här, genom valet av webbhotell. I den här texten kommer jag att diskutera bl.a.:
- Hur påverkar egentligen Webbhotellet din SEO?
- Vilka webbhotell är de allra bästa?
- Finns det några webbhotell du bör undvika?
Dessa frågor kommer jag att besvara i detta inlägg. Redan nu vill jag avslöja att jag anser att Oderland och Mebo samt Inleeds Prime-paket är de allra bästa valen du överhuvudtaget kan göra om du väljer webbhotell för SEO:n. Varför? Om du inte litar på mig och undrar över varför jag inte nämner stora, mycket erfarna aktörer som Miss Hosting, Loopia eller One så ska du läsa vidare. Om du gör det kommer du att första varför. Du kan även komma att bli överraskad av hur stor betydelse webbhotellet egentligen har för din SEO.
Webbhotellets IP-adress kan påverka din SEO
Först och främst bestäms din IP-adress geografiska läge i regel av den fysiska adress där servern ligger. Är servern i Köpenhamn blir din egen geografiska adress för din hemsida Köpenhamn. Så vad har detta med SEO at göra? Jo, en liten rankingfaktor är faktiskt IP-adressen. Om din geografiska adress är densamma som språket på din sida så stärker IP-adressen relevansen för hemsidan. Om din hemsida är i Sverige men servern ligger i USA är IP-adressen inte lika relevant som om den hade varit i Sverige. Hur viktig IP-adressen egentligen kommer att vara i framtiden ska man nog inte oroa sig mycket över. Google har faktiskt tonat ner betydelsen av IP-adressen under de senaste åren. Tidigare var det även viktigt att inte för många inlänkar gick från samma IP-adress, men även det här har Google tonat ner. Men ifråga om webbhotell är IP-adressen är långt ifrån allt som är intressant för din SEO.
SEO påverkas av hastighet och responstider
Du vill naturligtvis ha den snabbaste möjligaste hemsidan, en hemsida som laddar snabbt och svarar direkt. Hastigheten påverkar din hemsida på fler sätt än du anar. Att val av webbhotell har betydelse för hastigheten är något som många glömmer, även SEO-experter men det är också viktigare än vad de flesta förstår. De flesta tror nog att hastigheten enbart har att göra med val av plattform som WordPress, CMS, site-builder och så vidare. Om man har WordPress har man nog hört att val av tema har betydelse, samt att man ska använda effektiv caching för att optimera sidornas laddningstid. Men det är faktiskt så att ett riktigt bra webbhotell kan minimera dina laddningstider så att även om du har en avancerad hemsida och teknik med mycket bilder, media och effekter kan du ändå få en hemsida som laddar så snabbt och effektivt att besökarens upplevelse inte påverkas. Självklart kan det vara annat som stör, som överanvändning av Java och andra programmeringsmetoder. Det som du också bör veta är att hastighet och svarstid (eller responstid), inte är samma sak. Hastighet är hur snabbt sidan laddar. Svarstiden är hur lång tid det tar innan någonting överhuvudtaget syns på din hemsida. Hastighet och svarstider handlar mycket om hur ditt webbhotell sköter servern, hur väl optimerad den är, hur uppdaterad den hålls och hur många kunder och hur många hemsidor som trängs på samma utrymme. Därför måste du vara på det klara med att ditt webbhotell i stort sett bestämmer över din hastighet. Om du har ett dåligt webbhotell som sköter servrarna dåligt så hjälper det inte dig oavsett hur mycket du optimerar, trixar och fixar med din hemsida får att få upp hastigheten. Då kan du ändå inte göra något åt svarstiden om det dröjer fem-tio sekunder innan din hemsida överhuvudtaget börjar synas på skärmen. Det kan helt enkelt ligga hos servern som ditt webbhotell har placerat din hemsida på.
Behåll kunderna genom att skapa bättre click-through-rate
Hastigheten i sig är en rankingsignal hos Google eftersom besökarbeteendet påverkas. Långsamma hastigheter och problem med laddning av sidan skapar indirekt påverkar besökarbeteendet, din bounce-rate, hur smidigt dina besökare tar sig igenom hemsidan och hur snabbt de tröttnar. Om sidan laddar snabbt så tycker de att det är roligare att stanna kvar på sidan och slipper irritera sig. Hur mycket besökaren klickar på sidan och hur djupt de klickar sig in i den kallas Click-Through-Rate eller CTR. Och faktiskt, om du inte visste det förut, så är även CTR en rankingsignal hos Google. Gör därför lätt för besökarna genom att skapa attraktiva erbjudanden och intressant innehåll så kommer besökarna att gilla din sida mer och du syns bättre i Google. Du behöver även tänka på sajtens struktur och göra det både lätt och attraktivt för besökaren att fortsätta klicka på sajten. Dåliga hastigheter är ett av de bästa sätten att tappa både nya och återkommande besökare, samt sänka din ranking i Google. Sidans snabbhet, hur snabbt sidan syns och hur snabbt det går att få fram hela sidan påverkas i mycket hög grad av webbhotellet. Den här hemsidan, RothLindberg.se, är byggt med en hel del grafiska finesser och animeringar. Den håller inte de absolut bästa hastigheterna jämfört med vad den skulle kunna göra om den var mycket enklare byggd. Det är helt enkelt ett eget val jag gjort. Samtidigt laddar den mycket snabbare än många mycket enklare hemsidor som ligger på sämre webbhotell. Skillnaden mellan långsammare och snabbare hemsidor blir också mycket mindre hos bra webbhotell. Servrarna där den här jobbar helt enkelt så snabbt att skillnaden om den här sidan hade varit mycket enklare hade varit i princip omärkbar.
Vilket webbhotell ska jag välja för SEO?
De webbhotell som har de nyaste, mest uppdaterade servarna och som sköter de bäst, är också de webbhotell som är bäst för SEO. En del webbhotell har servrar som är anpassade särskilt för WordPress-sajter. Bland annat finns Litespeed-optimerade servrar och webbhotellen som har dom brukar även erbjuda Litespeed cache för WordPress gratis och förinstallerad i just anpassade WordPress-installationer. Äldre servrar kan vara optimerade och väl omhändertagna, men ibland behåller äldre webbhotell samma servrar under mycket lång tid och denna äldre hårdvara har helt enkelt inte samma kapacitet att uppdateras och hållas i skick på samma sätt som ny. Hur kommer det då sig att jag menar att just jag vet exakt vilka svenska webbhotell som är bäst för SEO? Jag är förmodligen den i Sverige som vet mest om webbhotell. En webbhotellsexpert helt enkelt. Och hur blev jag det? Förutom egen erfarenhet av olika webbhotell gjorde jag nämligen ett stort test av Sveriges bästa webbhotell för Website Planet. Det gick till så att jag gick igenom en herrans många webbhotell. Sedan valde vi tillsammans ut en del som jag utsatte för hårda test. Jag registrerade hemsidor på vart och ett av hotellen lade upp exakt samma hemsida, kollade hastigheter, responstider och upptider. Jag testade även supporten och så vidare. Mer om hur jag gick tillväga och om resultaten hittar ni här i min undersökning av Sveriges bästa webbhotell. För att sammanfatta resultaten blev jag bedrövad över hur illa flera av de största webbhotellen skötte sig. Enligt de tester jag gjort finns det inga bättre webbhotell än Mebo, Oderland och Inleed (Prime-paketen). Oderland och Mebo var de absolut snabbaste webbhotellen. Egentligen var ett annat hotell det allra snabbaste, danska Cliche, men den aktören har dragit sig tillbaka och tyvärr lagt sina kunder hos det betydligt sämre webbhotellet One. Oderland hade de generellt snabbaste och mest jämna hastigheterna under testperioden. Men faktiskt, Mebo hade oftast bättre svarstider. Inleed var faktiskt ett av de webbhotellen som gjorde sämst ifrån sig, framförallt svarade hemsidan långsamt. Men jag testade standardkontot som ligger på äldre servrar. Senare undersökningar jag gjorde bekräftade dock att konton på Prime-paketen ligger på samma typ av Litespeed-servrar som Oderland använder sig av och att tjänsten gjorde ungefär lika bra ifrån sig som Oderland och Mebo. Läs mina recensioner här:
Vilka webbhotell ska man undvika för SEO?
Egentligen är det kanske hårt att peka ut vissa webbhotell som sämre, men jag gillar verkligen inte den typen av marknadsföring som vissa webbhotell sysslar med och anser den som högst oärlig. Några av webbhotellen använder partnerprogram som lockar folk att skapa affiliate-sajter med recensioner där de listar de aktörer de kan tjäna mest pengar på först. Därför har jag inte dåligt samvete om jag pekar ut de största aktörerna som sämre och andra som katastrofala. Jag kan även påpeka att jag själv inte har något intresse av den undersökning jag gjorde i form av provision från försäljning och att ägarna av Website Planet uppmuntrade mig att göra undersökningen så ärligt som möjligt. Själv bedömer jag exempelvis Loopia, ett av de allra största webbhotellen i Sverige som ett okej val men inte mer. Miss Hosting och One tycker jag kör med försäljning och i mina undersökningar låg de under medel gällande prestanda. Andra hotell som jag har testat, som Crystone och Webbsupport (dåvarande Binero) underpresterade närmast katastrofalt.
Mebo webbhotell blev SEO-vinnaren och bäst i Google
Men en sak som ver intressant är att just Mebo utmärkte sig starkt, även om två webbhotell i vissa avseenden var snabbare. Undersökningen av Sveriges bästa webbhotell gick nämligen till på sådant sätt att jag lade upp exakt samma hemsida hos tio olika webbhotell. När jag senare kollade upp sökord på nätet var det bara Mebo som syntes i Google på samtliga sökord. Google sållade förmodligen bort de andra som dubbelt/kopierat innehåll och valde att visa just Mebo. Exakt varför det var just Mebo som syntes bäst i Google kan ha olika orsaker och det finns säkert andra som kan ge ett mer fullgott svar än jag. Men två saker som är nämnbara i sammanhanget är att Mebos servrar ligger i Sverige, samt att hemsidan svarade med snabb sömn hastighet. Dessa två saker har i och för sig Mebo även gemensamt med Oderland. Mebo har dock sina servrar i Stockholmstrakten, Oderland i Göteborg. Samt var Mebos svarstider något jämnare än Oderlands. Just den snabba, jämna svarstiden kan vara en av nycklarna. Det märkliga i kråksången kan man ju tycka är att Oderland som är ett av Sveriges dyraste webbhotell inte lyckades slå Mebo som är ett av de allra billigaste. Så om du är ute efter ett bra budgetalternativ så ska du veta att Mebo presterar precis lika bra som de dyraste alternativen och därmed också betydligt bättre än Sveriges mest välkända och mest använda webbhotellen. Själv råder jag alla mina kunder att byta till ett av dessa tre alternativ, Oderland, Mebo eller Inleed Prime. Det finns ytterligare ett par som webbhotell som jag accepterar och som jag vet presterar hyfsat bra, men de kom tyvärr inte med i undersökningen även om jag lagt ner tid på att undersöka bland annat prestanda och hastigheter. Men om mina kunder har ett av de här webbhotellen som jag rekommenderar vet jag att mina kunder har ett försprång i fråga om hastigheter, att de inte kommer att ligga nere under långa perioder och att även mer avancerade hemsidor kommer att ladda blixtsnabbt.
Nyckelord i content: ”Sökordstäthet” – föråldrat eller aktuellt begrepp?
Sökordstäthet eller keyword density är ett begrepp inom sökmotoroptimering /SEO och innebär hur många gånger procentuellt sett ett sökord (eller nyckelord) finns med i innehållet, som i en text, bloggpost eller artikel. Många menar att sök- eller nyckelordstäthet eller ”keyword density” är ett föråldrat begrepp, att det gammalt, onödigt och inaktuellt. Tidigare, för kanske 10-12 år sedan kunde man plocka in ord, fylla texter oavsett vad det var för typ av innehåll och ranka det. Med lite inlänkar var saken biff. Riktigt så enkelt är det inte längre. Google är betydligt smartare idag.
Men skulle det alltså inte ha någon betydelse hur många gånger ett sökord finns med i texten? Riktigt så enkelt är det inte. Dessutom, även om vi talar om att man inte ska proppa innehållet fullt av sökord så talar vi ändå om sökordstäthet. Det är ett användbart begrepp som vi talar om även om vi argumenterar för eller emot. Om begreppets vara eller inte vara är en pseudodiskussion som är onödig och idag känns – just det – föråldrad.
Vad som är viktigt är att veta hur det egentligen förhåller sig med det där med sökord idag. Enligt vad jag själv erfarit, och även diskuterat med andra riktigt bra SEO-experter, är att antal sökord, och därmed även begreppet sökordstäthet, har blivit viktigare igen. Självklart skall du hålla innehållet naturligt och inte proppa texten full med sökord. Men samtidigt måste du övertyga både Google och läsaren om relevansen av ditt innehåll, om relevansen av de faktiska ord du skriver.
En bra grundregel är att använda sökord i både text och i underrubriker. Använd gärna rubriker för att ställa och svara på vanliga frågor i Google. ”Vad är, hur är, där finns och så går det till…” Du kan själv googla och få fram förslag direkt i sökrutan. Istället för att upprepa något sökord, exempelvis som det vi skriver om här: ”sökordtäthet”, tänk ändå på att vara lite extra övertydlig. Synonymer och relaterade begrepp är bra för att stärka relevansen. Men skriv gärna ut sökordet någon gång extra då och då istället för de vanliga syftningsorden ”det”, ”den” och så vidare.
Var smart, var tydlig som om du förklarade lite extra noggrant för dina läsare, men gör det naturligt. Och om du absolut tycker att du borde använda ordet några gånger till, skriv ytterligare ett par paragrafer med väsentligt innehåll utan att börja svamla. Långa texter är bra, egentligen ju längre desto bättre. Då kan du också få med sökorden fler gånger. Men låt mig poängtera igen, håll allting väsentligt och svamla inte. Om du inte vet hur du ska få ditt innehåll längre, avsluta hellre texten och håll kvaliteten god.
Framgång – Toppen av isberget
Jag har alltid gillat den här bilden sedan jag upptäckte den för många år sedan. Det finns en del olika varianter som återkommer på nätet. Det handlar om det lilla andra ser, och det andra inte ser. Det handlar om vad andra som inte själv har vandrat en tuff väg mot framgång själva inte kan se. Särskilt svenskar måste jag tyvärr framhålla, har svårt att förstå vad det egentligen handlar om. Svenskar är negativa, försöker trycka ner sånt som de avundas, minimiserar det de ser. Därför är det också svårt för sådana att nå framgång. Det krävs mycket arbete och egentligen en annorlunda världsbild än vad dessa personer har.
Framgång handlar framför allt om att kämpa och gå vidare trots motstånd och motgångar. Det handlar om at inte ge upp och om att göra viktiga lärdomar på vägen. Framgång är ingenting man får. Det är något man lär sig genom träning, något som man blir allt bättre på genom att förstå bättre vad saker och ting handlar om. Träning ger färdighet, som med allt annat. Man måste misslyckas och göra dåliga försök innan man förstår hur man gör bra försök. Det är som att lära sig ett instrument eller att teckna. Först är det man gör fult och dåligt, sen lär man sig att göra saker bättre. Man förstår allt mer med tiden vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Man gör färre misstag och man kan lär sig att lägga fokus på sånt som ger frukt, sånt som verkligen leder framåt.
Och så klart, man får inte vara rädd för att begå misstag och man måste lära sig att ta smällar och kunna resa sig upp igen. Det kan vara tufft. Men ju mer du tränar, desto mer kommer du att förstå vad du är bra på, vad du gillar att jobba med och vad som faktiskt passar dig bäst att tjäna pengar på. Vi är alla olika och våra isberg kommer alla att se olika ut. Genom att kämpa tillräckligt kan vi alla se upp ovanför vattenytan. Framgång är inte något förunnat några få. Det är inte en slump eller något som bara några kan ta del av. Det handlar helt enkelt om hur bra du är på att kämpa och hur mycket du orkar med.