070-598 69 86 info@rothlindberg.com

Egentligen undrar jag varför man fortfarande talar om ”Black Friday”. Alla gör ju reklam för hela vecka, eller Black Week. Nåja, kanske en del skruvar upp sina erbjudanden lite extra under helgen. Men namnet på fredagen har tappat väldigt mycket om man jämför med andra länder. 

Själv vet jag inte riktigt och egentligen bryr jag mig inte så mycket, jag är ingen som shoppar loss bara för att det är en REA på gång. Men jag gjorde ändå en hel del research för en artikel om Black Friday som jag skrev. Den är lång och innehåller det mesta om ”helgdagen”, historia/bakgrund, utvecklingen här i Sverige, samt med lite tips och råd, särskilt med tanke på 2021. Så om du är intresserad av fenomenet eller vill ha lite tips, spana gärna in den.

Självklart är målet att få upp den högt i Google. Den här gången är jag faktiskt lite tveksam över hur det går. Jag får ju fortsätta att optimera den. Även om jag själv tycker att den är väloptimerad och innehållsmässigt bättre än alla andra artiklar man hittar i sverige om just Black Friday så inser jag att det är väldigt många som har lagt ner många resurser på att synas bra i Google på just det här och relaterade sökord.

Nej, det är inte så lätt. ”Content is King” har det hetat länge, redan innan jag började med SEO 2009. Men det är mer än bara innehåll som räknas. Och även om jag tycker att artikeln är bra är det inte säkert att andra gör det, eller att de letar efter just en sådan här artikel. Jo, det är svårt. Väldigt. Men man fortsätter alltid att arbeta vidare på det man gör. 

Sen vill jag gärna, så här i Black Friday-tider, att passa på att göra lite reklam för en vän som har en webbshop, SciFishop. Väldigt spännande butik. Om du gillar SciFi-prylar och liknande är den väl värd en titt. Själv föredrar jag alltid att gynna små butiker och försöker undvika de största, de har ändå så bra business, så varför ska jag gynna dom? 

Nåväl, det är som det är. Ofta lyckas jag väldigt bra med det jag gör, men just den här gången är jag inte så säker på att det går som jag vill. Men man får fortsätta jobba på. Oftast brukar man hitta rätt bara man inte ger upp och fortsätter hitta olika lösningar. Vi får se hur det går.